Abstract:
محیط کسب و کار امروزی پیوسته در حال تغییر است و اداره این تغییر جهت انطباق با آینده توام با عدم اطمینان چالشی است که انعطاف پذیری را برای زنجیره تامین ضروری می سازد. این تحقیق به معرفی روش اندازه گیری انعطاف پذیری بر اساس تئوری سیستم های خاکستری می پردازد. برای این منظور انعطاف پذیری شرکت خودروسازی آلفا که در صنعت خودرو ایران فعالیت می کند، اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که مشکلات بخش توزیع و محدودیت های منبع یابی جدی ترین نقاط آسیب پذیری هستند که شرکت خودروسازی آلفا را تهدید می کنند. بنابراین شرکت باید با انتخاب مجموعه ای مناسب از توانمندی ها، جهت بهبود انعطاف پذیری خود برنامه ریزی نماید.همچنین اثربخشی، انعطاف پذیری در تامین و انعطاف پذیری دراجرای سفارش به عنوان سه توانمندی مهم شرکت خودروسازی آلفا شناسایی شدند. کلمات کلیدی: انعطاف پذیری ؛ تئوری سیستم های خاکستری ؛ نقاط ضعف؛توانمندی.
Machine summary:
[65-3روششناسی پژوهشدر این پژوهش نخست نقاط ضعف و توانمندیهای زنجیره تأمین صنعت خودرو ایرانشناسایی شد تا با بهکارگیری از آن، گام دوم پژوهش، یعنی اندازهگیری انعطافپذیری تحققپیدا کند.
جدول 2شناسایی نقاط آسیبزای صنعت خودرو ایران با بهکارگیری از روش دلفی( به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از دستیابی به اتفاق نظر میان خبرگان، 46توانمندی زنجیره تأمین صنعت خودرویایران شناسایی شدند که نتایج نهایی در جدول 3آمده است.
جدول 3عوامل و شاخصهای توانمندی زنجیره تأمین صنعت خودرو ایران( به تصویر صفحه مراجعه شود)8Lead time ادامه جدول 3( به تصویر صفحه مراجعه شود) برای محاسبه مقادیر کمی عوامل نقاط ضعف ) V1تا ( V5از شاخصهای هر کدام از عواملبهکارگیری میشود.
جدول 4اعدادبازهای خاکستری تجمیع نظرات پاسخگویان برای نقاط ضعف شرکت آلفا به همراه رتبهشاخصهای هر عامل با دو روش سفیدسازی " میانگین " و " روش ابتکاری " نشان میدهد.
جدول 6اعداد خاکستری برای محاسبه عوامل نقاط ضعف و رتبهبندی آنها( به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به جدول ،6مشکلات بخش توزیع و محدودیتهای منبع یابی بهعنوان مهمتریننقاط ضعف شرکت آلفا شناسایی شدند.
جدول 7اعداد خاکستری برای محاسبه عوامل توانمندی و رتبهبندی آنها( به تصویر صفحه مراجعه شود) ادامه جدول 7( به تصویر صفحه مراجعه شود)به این ترتیب، مدیران شرکت قادر خواهند بود برترین توانمندیهای خود را شناسایی کنند.
(2007) "Agent-based modeling of complexproduction/distribution systems to improve resilience", International Journal ofLogistics: Research & Applications, Vol. 10, No. 3, pp.
(2005) "Drivers of supply chain vulnerability: An integrated framework",International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 35,No. 4, pp.