Abstract:
در اصطلاح دانش حقوق و علم فقه، استقراء استدلالی است که ذهن فقیه و حقوقدان با ملاحظه شمار زیادی از احکام و قوانین و مقررات جزئی که شارع و قانونگذار برای برخی موارد جعل و وضع کردهاند، صفت مشترک همه آن احکام و قوانین را استخراج و به عنوان حکم کلی فقهی یا قاعده حقوقی ارائه میدهد. بنای عقلا، وحدت ملاک با اعتبار تواتر معنوی، توالد ذاتی معرفت، وحدت ملاک با اعتبار ظن خاص، از جمله مبانی اعتبار استقراء در استنباط احکام کلی فقهی و قاعده حقوقی بشمار میآیند. ضمان مقبوض به عقد فاسد، معذوریت جاعل، قاعده فراغ دادرس، قاعده «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام»، قاعده «التعزیر بما یراه الحاکم»، از جمله دهها حکم شرعی کلّی و قاعده حقوقی هستند که با سازوکار استقراء به دست میآیند. فقیه برای استنباط حکم شرعی کلی و حقوقدان در کشف قاعده حقوقی دو مرحله را طی میکنند؛ در
In the term of science of law and fiqh (Islamic jurisprudence)، induction (Istiqra’) is a reasoning that the mind (consciousness) of faqih (Islamic jurist) and law jurist have deduce the common attributions (features) of all ahkam (ordinances) and laws with considering a lot of ahkam (ordinances)، laws and regulations (statutes) which the legislature and divine legislator (shar’) have made and enacted for some cases، and they present them as a general Islamic jurisprudential ordinance (verdict) or legal doctrine and the manner (practice) of wise men، the unity of criterion with the validity of meaningfully recurrent، innate multiplying of knowledge، the unity of criterion with the validity of Suspicion in the particular instances have been counted of the validity of the induction (Istiqra’) in deducing general jurisprudential ahkam or ordinances and legal doctrines. The legal liability of ownership of the object of sale and price in the defective contract، the excusal of maker (originator)، the principle of No harm، no harassment in Islam، the principle of tazir (punishment for crime not measuring up to the strict requirements of hadd punishment) according to the recognition of the governor (Al-Ta’zir Bema Yarah al-Hakim) are of many general Islamic jurisprudential ordinances or legal doctrines which are obtained by the mechanism of induction (Istiqra’). The Islamic jurist (faqih) for deducing a general Islamic jurisprudential ordinances and law scholar for finding a legal doctrine use (step) two stages; First، they collect cases and evidences which are the same and similar and in the second step، with a careful look to the matches and equals in hukm (legal doctrine) and subject of hukm، they achieve a proposition which contains a general Islamic jurisprudential ordinance or legal doctrine and obtain its scope and area.
Machine summary:
"جایگاه استقراءدر استنباط حکم شرعی و قاعدۀ حقوقی 1 ( سیدابوالقاسم نقیبی 2 چکیده در اصطلاح دانش حقوق و علم فقه، استقراء استدلالی است که ذهن فقیه و حقوقدان با ملاحظۀ شمار زیادی از احکام و قوانین و مقررات جزئی که شارع و قانونگذار برای برخی موارد جعل و وضع کردهاند، صفت مشترک همۀ آن احکام و قوانین را استخراج و به عنوان حکم کلی فقهی یا قاعدۀ حقوقی ارائه میدهد.
تعریف استقراء چنان که در مبحث پیشین گفته شد، استقراء استدلالی است که ذهن فقیه و حقوقدان با ملاحظۀ شمار زیادی از احکام و مقررات جزئی که شارع و قانونگذار برای برخی موارد، جعل و وضع کرده است صفت مشترک همۀ آن احکام و مقررات را استخراج و به عنوان قاعدۀ کلی ارائه میدهد؛ مانند اینکه شمار زیادی از موارد جزئیات افعال مسلمانان اعم از عبادات، معاملات، طهارت، مناکحات، مواریث و شهادات آنها را که در اخبار وارد شده، برمیشمرد و سرانجام درمییابد که «صحت»، صفت و مبنای مشترک میان تمام آن موارد و مصادیق است لذا آن را به سایر موارد افعال مسلم نیز تعمیم میدهد و گزارۀ کلی «عمل مسلم صحیح است» (اصل صحت) را به عنوان یافتۀ خویش ارائه میدهد یا حقوقدانان با بررسی و مطالعۀ مواد مربوط به ارث در قانون مدنی درمییابد که خویشاوند نزدیکتر مانع از ارث خویشاوند دورتر است."