Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناخت ساختار و محتوای مطالب خبری برنامه «اتاق خبر» شبکه من و تو و نیز شناخت و تعیین میزان تکنیک های تبلیغاتی و رسانه ای مورد استفاده در این برنامه انجام شده است . پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده است . جامعه آماری تحقیق ١٠٤ بخش خبری برنامه «اتاق خبر» در چهار ماه (تیر، مرداد، شهریور و مهر) ١٣٩١ بوده که از این میزان ، به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک ٢٨ بخش خبری به عنوان نمونه انتخاب شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که برنامه اتاق خبر با استفاده از تکنیک هایی چون برچسب زدن ، پاره حقیقت گویی ، انتقال ، تظاهر به بی طرفی ، گزینش گری و چینش هدفمند اخبار و ... در پی تقویت انگاره «بحرانی بودن اوضاع سیاسی و اقتصادی » کشور است .
Machine summary:
تحلیل محتوای برنامه «اتاق خبر» شبکه ماهواره ای من و تو فوزیه شهاب * چکیده پژوهش حاضر با هدف شناخت ساختار و محتوای مطالب خبری برنامه «اتاق خبر» شبکه من و تو و نیز شناخت و تعیین میزان تکنیک های تبلیغاتی و رسانه ای مورد استفاده در این برنامه انجام شده است .
اوگاوا درباره کاربرد برجسته سازی می گوید: کاربرد برجسته سازی روی این واقعیت متمرکز است که نه تنها مردم اطلاعات واقعی دربارة امور عمومی جهان را از طریق رسانه ها به دست می آورند، بلکه خوانندگان و بینندگان رسانه ها به این موضوع مهم نیز پی می برند که با توجه به تأکیدی که بر نحوة ارائه خبر شده است چه اهمیتی برای آن خبر قائل شوند (اوگاوا، ١٣٨٠: ٥٦).
نتایج نشان می دهد که در ٤٦/٩ درصد از خبرهای مورد بررسی از تکنیک توسل به ترس استفاده شده است و این تکنیک در خبرهای سیاسی خارجی ـ از جمله فعالیت های هسته ای ایران ـ بیش از موضوع های خبری دیگر بوده است .
نتایج به دست آمده نشان می دهد که در ٤٤/٢ درصد خبرهای مورد بررسی از تکنیک اهریمن سازی استفاده شده است ؛ به طوری که در موضوع های سیاسی داخلی (٥٦/٣ درصد) بیش از موضوع های دیگر این تکنیک به کار رفته است .
نتایج این بررسی نشان می دهد که در ٩٦/٦ درصد خبرهای برنامۀ اتاق خبر شبکه من و تو از تکنیک برجسته سازی استفاده شده است .