Abstract:
نیاز روزافزون به یافتن بازارهای جدید، تولیدکنندگان را بر آن داشته تا از تمام امکانات رسانه ای برای تبلیغ کالاها و خدماتشان در سرتاسر جهان بهره ببرند. از میان ابزارهای متعدد ارتباطی ، ماهواره به دلیل داشتن پوشش وسیع بین المللی و جاذبه های بصری برای مخاطبان ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است . مطالعه در این زمینه با دسترسی آسان مصرف کننده در بازارهای داخلی کشور به محصولات تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای ، اهمیتی دوچندان پیدا می کند. نگاهی به مطالعات انجام گرفته در زمینه تبلیغات ماهواره ای نشان می دهد که عمده این پژوهش ها بر روی جنبه های فرهنگی و اجتماعی این رسانه ها تمرکز داشته و کمتر از دیدگاه مخاطب به آنها پرداخته اند. از این رو پژوهش حاضر کوشیده است تا با مطالعه تبلیغات ماهواره ای ، میزان اعتبار آنها و اعتماد مخاطبان نسبت به این گروه از تبلیغات را بسنجد. نتایج این تحقیق پس از گردآوری داده ها (از طریق پرسشانمه آنلاین ) نشان داد که نه تنها نگرش افراد نسبت به تبلیغات ماهواره ای منفی است ، بلکه اعتماد بسیار کمی نیز به این گونه تبلیغات دارند و آن را کم اعتبار می شمارند.
Machine summary:
نتایج این تحقیق پس از گردآوری داده ها (از طریق پرسشانمه آنلاین ) نشان داد که نه تنها نگرش افراد نسبت به تبلیغات ماهواره ای منفی است ، بلکه اعتماد بسیار کمی نیز به این گونه تبلیغات دارند و آن را کم اعتبار می شمارند.
اهمیت نقش اعتبار در فرآیند متقاعدسازی و شاخصی مهم برای تصمیم گیری هنگام پذیرش یا رد پیام (,Danielson &Riehand ٢٠٠٧) این پرسش را به میان می آورد که افراد تا چه میزان تبلیغات ماهواره ای را معتبر می دانند؟ نگاهی به مطالعات انجام گرفته در زمینه تبلیغات ماهواره ای نشان می دهد که عمده این پژوهش ها بر روی جنبه های فرهنگی و اجتماعی این رسانه ها تمرکز داشته و کمتر از دیدگاه مخاطب به آنها پرداخته اند.
(١٩٩٨ ,Johnson and Kaye) اهداف و پرسش های تحقیق دو هدف اصلی این پژوهش شامل سنجش میزان اعتبار تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و اعتماد مخاطبان به این دسته از تبلیغات است .
نتایج نشان داد که نه تنها نگرش افراد نسبت به تبلیغات ماهواره ای منفی است ، بلکه اعتماد بسیار کمی نیز به این گونه تبلیغات دارند.
هرچند از دیدگاه اکثریت پاسخ دهندگان (٨٧٪)، تبلیغات ماهواره ای از اعتبار تبلیغی کمی برخوردار است ، اما حدود ٢٠ درصد از آنها به دلیل حضور برخی از برندهای نام آشنا، اعتبار و قابلیت اعتماد نسبتا بالایی به عنوان منبع تبلیغاتی ، برای شرکت های تبلیغ کننده در این شبکه ها قائل اند.