Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه منزلت های هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اهمال کاری تحصیلی است. به این منظور 311 نفر از دانش آموزان پایه سوم دبیرستان های منطقه کهریزک تهران به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه های هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990) و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) را تکمیل نمودند. روایی ابزارها به وسیله متخصصان، مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافته های به دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بیانگر رابطه مثبت و معنادار میان هویت تحصیلی دیررس و هویت تحصیلی سردرگم با اهمال کاری تحصیلی و رابطه منفی و معنادار میان هویت تحصیلی موفق، هویت تحصیلی زودرس و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اهمال کاری تحصیلی بود. نتایج همین طور نشان می دهد که مولفه های هویت تحصیلی موفق، همیاری در یادگیری، خودنظم دهی فراشناختی و هویت تحصیلی دیررس بیشترین سهم در تبیین اهمال کاری تحصیلی دارند. بنابراین، منزلت های هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی می تواند در کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان اثرگذار باشد.
Aim of the current study was to investigate the relationship among academic identity، self regulation learning strategies and academic procrastination. To fullfill the stated goal، 311 students of in secondary school of Kahrizak (Tehran) using multistage cluster sampling method were selected For assessing the research variables، the participants completed the academic identity Was Isaacson (2008)، The motivated strategies for learning questionnaire Pintrich & Degroot (1990) and the academic procrastination questionnaires Solomon & Rothblum (1984). Validity of instruments were determined by confirmation of the panel of experts. Reliability of instruments were calculated by Alpha coefficient. Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis showed that academic foreclosure identity and academic diffusion identity had a significant positive relation with procrastination. In addition results indicated the negative significant relation between academic success، immature، academic identity and self regulating learning strategies with procrastination. Results also showed that successful academic identity cooperation in learning، cognitive self-regulation، and delayed academic identity play an important role in explaining academic procrastination therefore، academic identity، and self-regulation learning strategies can reduce academic procrastination.
Machine summary:
رابطۀ هويت تحصيلي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با اهمالکاري تحصيلي در ميان دانش آموزان o The Reationship between Academic Identity and Sef-Reguation earning Strategies with Academic Procrastinate Studentso ابراهيم گزيدري * دکترمسعود غلامعلي لواساني * دکتر جواد اژه اي * چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطۀ منزلت هاي هويت تحصيلي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با اهمال کاري تحصيلي است .
به اين منظور ٣١١ نفر از دانش آموزان پايۀ سوم دبيرستان هاي منطقه کهريزک تهران به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و پرسشنامه هاي هويت تحصيلي واز و ايزاکسون (٢٠٠٨)، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي پنتريچ و ديگروت (١٩٩٠) و اهمال کاري تحصيلي سولومون و راثبلوم (١٩٨٤) را تکميل نمودند.
ابزار به منظور اندازه گيري متغير اهمال کاري تحصيلي از مقياس (سولومون و راثبلوم ، ١٩٨٤)؛ منزلت هاي هويت تحصيلي از پرسشنامه (واز و ايزاکسون ، ٢٠٠٨) و راهبردهاي يادگيري خودتنطيمي از پرسشنامه (پنتريچ و ديگروت ، ١٩٩٠) استفاده شد که هر يک به صورت جداگانه به همراه اعتبار و روايي آن گزارش شده است .
o يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين «هويت تحصيلي موفق » و «اهمال کاري تحصيلي» همبستگي منفي و معناداري وجود دارد که اين با نتايج شاناهان و پيچل (٢٠٠٧) وکوربا، واز و ايزاکسون (٢٠١٢) هماهنگ است .
o نتايج پژوهش حاضر نشان داد که بين «هويت تحصيلي ديررس » با «اهمال کاري تحصيلي» همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد که اين با نتايج شاناهان و پيچل (٢٠٠٧)، کوربا، واز و ايزاکسون (٢٠١٢) همسو است .
Active procrastination, sef-reguated earning and academic achievement in university undergraduates.