Abstract:
رابطه حافظه کاری و هوش سیال به خوبی مستند شده است اما سئوال اساسی این است که کدام مولفه حافظه کاری پیش بینی کننده بهتری برای هوش است؟ برای پاسخگویی به این سئوال بر اساس الگوی بدلی از حافظه کاری، نمونه ای به حجم 356 نفر (184 دختر و 172 پسر) از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از تکلیف فراخنای مستقیم حروف برای سنجش حلقه واج شناختی، تکلیف حافظه دیداری کیم کاراد برای سنجش لوح دیداری فضایی، تکلیف استروپ برای سنجش کارکردهای اجرایی، تکلیف فراخنای شمارش برای سنجش حافظه کاری و نسخه کودکان آزمون هوش کتل برای سنجش هوش سیال استفاده شده است. نتایج نشان داده است هر سه مولفه حافظه کاری رابطه مثبت معناداری با هوش سیال دارند و حلقه واج شناختی، لوح دیداری فضایی و اجرایی مرکزی به ترتیب بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی را دارند. در مجموع به نظر می رسد نیاز به بخش های اندوزشی جهت نگه داشتن قواعد میانجی و بازداری از اطلاعات نامربوط توسط اجرایی مرکزی به هنگام حل مسائل هوش سیال، تبیین کننده وجود این رابطه است. طراحی بسته های مداخله ای برای ارتقاء عملکرد کودکان در تکالیف هوش بر اساس یافته های این پژوهش توصیه می شود.
Relationship between working memory and fluid intelligence is well documented، but crowd question is which component of working memory is best predictor for fluid intelligence? To answer this question، we selected 356 students from elementary school of Tehran and they completed the Letter Spam Task (phonological loop)، Kim Carad the Visual Memory Task (visuspatial sketchpad)، Stroop and Keep Track Task (executive function)، Counting Spam Task (working memory) and the Cattell Intelligence Test. Results showed that all three components of working memory had a significant relationship with intelligence and phonological loop، executive function. moreover، visual spatial sketchpad had the highest predictive power for intelligence. As a conclusion it seems، need to storage component to maintain moderate rules and need to executive component for inhibition of irrelevant information، to explain relationship between fluid intelligence and working memory components. Based on results of this study، we can make intervention package to enhance children performance in intelligence test.
Machine summary:
کدام مولفۀ حافظۀ کاري در کودکان ، پيش بيني کنندة بهتري براي هوش سّيال است ؟o Which Component of Working Memory is Best Predictor for Fluid Intelligence?
کليد واژه ها: حافظه کاري ، کارکردهاي اجرايي ، حلقه واج شناختي ، لوح ديداري فضايي ، هوش سيال o دريافت مقاله : ١٣٩٣/٤/٢٥ تصويب نهايي : ١٣٩٣/١١/١٩ * گروه روانشناسي تربيتي و مشاوره دانشگاه تهران ** پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي l مقدمه براي سال ها پژوهشگران بر اين عقيده بودند که «هوش سّيال » را نمي توان به سادگي ارتقا داد و اين امر را ناشي از تاثير پذيرفتن بيش از حد هوش از شرايط زيستي فرد مي دانستند (تامسون و همکاران ، ٢٠٠١) با اين حال شواهد پژوهشي اخير (براي مثال کانوي ، کووان ، بانتينگ ، ترييولت و مينکوف ، ٢٠٠٢؛ کالوم ، فلورس مندوزا، کويروگا و پريوادو، ٢٠٠٥؛ اوبرور، شولتز، ويلهلم و زوس ، ٢٠٠٥؛ اونثوورث ، رديک ، هيتز، برادوي و انگل ، ٢٠٠٩) نشان مي دهد عملکرد افراد در تکاليف مربوط به هوش سيّال و حافظه کاري به هم مرتبط هستند، در نتيجه اين اميدواري بوجود آمده است با مداخله در حافظۀ کاري مي توان کاري کرد که فرد از همه توانايي هايش استفاده کند تا عملکرد وي در تکاليف هوش نيز ارتقاء يابد.