Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه میان حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان با بررسی نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی است. به این منظور 371 دانش آموز دختر پایه های دوم و سوم دبیرستان، به صورت تصادفی و به روش خوشه ایچند مرحله ای از شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1980)، مقیاس حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986) و اندازه گیری اصلاح شده انگیزش تحصیلی هارتر (1981) مورد استفاده قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده به طور مستقیم بر بهزیستی روانشناختی و انگیزش تحصیلی اثر مثبت معنادار دارد. تحلیل مسیر داده ها نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند به طور غیر مستقیم با نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی بر بهزیستی روانشناختی اثر داشته باشد. حمایت اجتماعی ادراک شده 13 درصد از انگیزش تحصیلی را تبیین می کند و حمایت اجتماعی ادراک شده و انگیزش تحصیلی 37 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کنند.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between perceived social support and psychological well-being among students، addressing the intervening role of academic motivation. To achieve the research objectives، a sample consisting of 371 girls، high school 2nd-، and 3rd-grade-students، has been randomly selected by applying multi-stage cluster sampling technique، from Tehran. To examine the research variables، Riff’s Psychological Well-being Scales (1980)، the Vax's Social Support Appraisals Scale (1986)، and the Harter’s Academic Motivation Scale (1981) were used. Data analysis conducted were conducted calculating correlation coefficients، and using of path analysis. The findings indicated that the perceived social support directly influenced the psychological wellbeing and academic motivation through significant positive correlation. The path analysis revealed that perceived social support may indirectly and through an intervening role of academic motivation affect on psychological well-being. The perceived social support explains 13% of the variance of the academic motivation; and academic motivation predicted 37% of the variation of psychological well-being.
Machine summary:
رابطۀ حمايت اجتماعي ادراک شده با بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان o The Relationship between Perceived Social Support with Psychological Well-being in Students o ليلا عماد پور* دکتر مسعود غلامعلي لواساني * چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين رابطۀ ميان حمايت اجتماعي ادراک شده و بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان با بررسي نقش ميانجي گر انگيزش تحصيلي است .
مروري بر تحقيقات نشان مي دهد در سال هاي اخير توجه به بهزيستي روانشناختي و مؤلفه هاي اثرگذار بر آن افزايش يافته است ؛ ليکن پژوهشي که ، سهم حمايت اجتماعي (به عنوان متغير بافتي ) و انگيزش تحصيلي (به عنوان متغير فردي ) بر بهزيستي روانشناختي دانش آموزان را مورد مطالعه قرار داده باشد؛ حداقل در حد جست و جوهاي انجام شده براي اين امر، وجود ندارد.
شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش متغير شاخص ميانگين انحراف معيار کمينه بيشينه کجي کشيدگي حمايت خانواده ١٥/٢١ ٤/٤٥ 0/01 0/55 30 حمايت دوستان ١٣/٩٣ ٤/٦٥ 0/45 0/51 27 حمايت ديگران مهم ١٥/٥٢ ٣/٦٠ ٨ ٣١ ٠/٤٦ ٠/٩٩ انگيزش دروني ٥٦/٢٢ ١٢/٣٣ ١٧ ٨٥ ٠/٠٣- ٠/٢١- انگيزش بيروني ٤٢/٦٠ ٨/٨٧ ٢١ ٧٢ ٠/٢٨ ٠/٠٨ پذيرش خود ١٢/٥٦ ٢/٧٨ ٣ ١٨ ٠/٢١-٠/١٧- روابط مثبت با ديگران ١٢/٨٨ ٢/٨٩ ٤ ١٨ ٠/٣٦- ٠/٣٢- خودمختاري ٥/٥٣ ١/٧٧ -0/03 0/46 12 تسلط بر محيط ٥/٨٧ ١/٦٣ -0/04 0/36 11 زندگي هدف مند ٥/٨٧ ١/٦٥ 0/88 0/52 12 رشد فردي ٥/٧٣ ١/٦٧ ٣ ١٢ ٠/٤٩ ٠/٩٢ تعداد نمونه =٣٧١ به منظور بررسي رابطه حمايت اجتماعي ادراک شده و بهزيستي روانشناختي از تحليل همبستگي استفاده شد.