Abstract:
این مطالعه تلاشی است برای ارائه شیوهای کارکردی در خوانش فیلمهای سینمایی تا نشان دهد چگونه با استناد به نظریات جامعهشناسی میتوان دنیای فیلم را مورد واکاوی قرارداد. به همین منظور فیلم ««لاکپشتها هم پرواز میکنند»» برای تحلیل عملی انتخاب شد. با بررسی آرای اندیشمندان مختلف در بحث تئوریهای رفتار جمعی، نظریه «فشار ساختاری» نیل اسملسر بهعنوان الگوی اصلی مطالعه انتخاب و ضمن تطبیق حوادث فیلم با مراحل ششگانه پیدایش جنبشهای اجتماعی، مشخص شد که مراحل مختلف تکوین داستان فیلم با آرای اسملسر مطابقت دارد. با توجه به یافتههای این مطالعه، میتوان پیشنهاد کرد که در تحلیل فیلمها با مضامین اجتماعی و نیز نگارش فیلمنامههای این حوزه از سینمای داستانی، از نظریههای تحلیل اجتماعی بهعنوان الگوی عملی استفاده شود
Machine summary:
داستان فیلم که به بررسی جنگ دوم خلیج فارس و حضور نیروهای خارجی در کردستان عراق تا سرنگونی صدام اشاره دارد به طور بارزی شکل گیری یک جنبش ضد جنگ را نشان می دهد که با نظریه مورد استناد برای خوانش فیلم همسو است .
به راحتی تلقین پذیر می شوند، (ساروخانی ، ١٣٧٠) ٤- ب) جنبش های اجتماعی خاص دارای اهداف معین و درخواست های تعریف شده ای هستند و تلاش می کنند به آن دست بیابند، گروه دارای رهبری شناخته شده است که توسط جمع پذیرفته شده و اشخاص با پذیرش عضویت در این گروه نقش خود را برای تحقق هدف و فلسفه معینی که حامل ارزش های جدید است دنبال می کند (نیرومند و مسجدیان ، ١٣٨٤) از اواسط قرن بیستم در علوم اجتماعی ، تصویر جدیدی از تحولات اجتماعی را شاهد هستیم که تحت عنوان نظریه های نوسازی مطرح می شوند و به بررسی تحول ساختاری جامعه سنتی درحرکت به سمت نوعی از ساختار مدرن تر می پردازد.
با رفتن آن دو، صحنه خالی می شود و تنها آنچه باقی می ماند لاشه تانک هایی است که به صورتی تهدیدکننده پس زمینه تصویر را اشغال کرده اند و ورود به سیاهی ٣٨ عنوان بندی «لاک پشت ها هم پرواز می کنند» ٨- بحث و نتیجه گیری هدف از این مطالعه پی بردن به توانمندی کاربردی مدل اسملسر برای خوانش فیلم هایی با موضوع جنبش های اجتماعی بود.