Abstract:
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر شاخصهای بازاریابی اینترنتی بر میزان فروش کتابهای الکترونیک و رتبهبندی آنها از دیدگاه ناشران الکترونیک ایران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته نظر ناشران دربارۀ عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتاب الکترونیک جمعآوری شد. در سال 1393 تعداد ناشران الکترونیک در ایران 60 مورد بود که با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری، دادههای پژوهش بهصورت سرشماری گردآوری شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بهترتیب متغیرهای سهولت برای مصرفکنندگان، حق انتخاب مشتری، مدیریت اقلام محصول، هزینه و مزایا و ارزش برای مشتریان، مهمترین عوامل تأثیرگذار در فروش کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران الکترونیک هستند. این یعنی طراحی یک تارنمای چندمنظوره با قابلیت جستوجو و کاربری آسان، اساس بازاریابی اینترنتی در فروش کتابهای الکترونیک است. همچنین تأثیر دو عامل ارتباطات با مشتریان و خدمات پشتیبانی بر فروش کتابهای الکترونیک تأیید نشد.
Machine summary:
255-275 تحليل عوامل مؤثر بر موفقيت بازاريابي اينترنتي در فروش کتب الکترونيک مرتضي رجوعي ١*، مستوره عزت زاده ٢، سميه سعيدي 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٣/١٠/١٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٤/٦/٢٤ چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير شاخص هاي بازاريابي اينترنتي بـر ميـزان فـروش کتاب هاي الکترونيک و رتبه بندي آنها از ديدگاه ناشران الکترونيک ايران است .
نتايج آزمون رگرسيون چندگانه (متغير وابسته : ميزان فروش ) ضريب β سطح Collinearity Statistics متغير آمارة t معناداري غيراستاندارد استاندارد VIF Tolerance (Sig) مقدار ثابت ١١١٢٨٨/١٨٢- --- 0/000* -6/311 --- --- سهولت استفاده از تارنما ٣٩٣٣/٩٢٧ 0/016* 2/615 0/503 0/193 5/169 ارزش ها و مزاياي سايت هاي اينترنتي 3146/743 0/030* 2/327 0/263 0/563 1/777 هزينه و قيمت خريد در فضاي اينترنت 2408/468 0/010* 2/803 0/288 0/680 1/472 ارتباطات و روابط با خريداران در فضاي 1/980 0/505 0/430 -0/804 -0/096 -384/521 اينترنت مديريت اقلام محصول براي خريداران 2696/115 0/045* 3/129 0/237 0/577 1/733 حق انتخاب براي خريداران ٢٤٨٢/٥٧٠ 0/377 0/039* 2/190 0/241 4/142 خدمات و پشتيباني از خريداران ١١٢٥/٣٣٣- ٠/٢٧٨- ١/٥٧٤- ٠/١٣٠ 0/230 4/344 * معناداري در سطح ٥ درصد بررسي کفايت مدل همان گونه که جدول ٤ نشان ميدهد، برابري مقدار آمارة F بـا ١٦/٨ و سـطح معنـاداري کمتـر از ٠/٠٠١ (Sig٠٠٠١ >) کفايت مدل را در سطح اطمينان بالاتر از ٩٥ درصد تأييد ميکند.
Mason & Rennie Marketing) 23.