Abstract:
The purpose of this article is to study the philosophical foundations of the "Sabean Mandaean" religion in order to extract their educational teachings. The research method is analytical and deductive. Using this method, the anthropological, epistemological, and axiological foundations of this religion have been studied. The main sources in this study are the Mandaean holy books, especially Genza Rabba and Drasha ed Yaḥya. Sabean Mandaean is a religious ethnic living peacefully alongside of Karoun, Dejla and Fourat rivers. For more than two thousand years ago, due the tension with Jews, they migrated from their main homeland, Palestine, to Mesopotamia and Khouzestan. The holy Quran has included them three times as the third great Devine Religion. Some of the Islamic scientists know them as ahlol-kitab, namely persons having a holly religious book. Their holiest religion book is Ganza Rabba which means the great treasure and that has written in Mandaean. In this religion, the existence is superior to the nature that created by God (Hai Rabbi). The most important characteristics of Hai Rabbi are the unity, Greatness and Creativity. The highest level of existence is called Alma Denhora (the world of light or the heaven), and the lowest level is called Alma Dehshokha (a world of darkness or hell). Human is consisted of two parts; Material (peghra or body) and immaterial (Roha and Neshmetha). The truth of human is his Neshmetha or the spirit which is on the contrary to the peghra which is immortal and eternal. The human is dignitary, free and responsible and has a Devine nature. Knowledge in Mandaean religion is important and has priority over faith and action. Manda, in its origin, means knowledge or cognition. Illiteracy is a great damage. Human being has miscellaneous tools to gain the knowledge. Feeling, heart and wisdom (Mana) are the tools that God has given the human beings. The origin of the Mandaean values is God (Hai Rabbi). And various values came in as commands in the Mandaean holy books, with great emphasis on cleanliness and peace and coexistence. Education in Mandaean religion is praised and important. Education is a religious duty for everyone and it is not limited to the certain age and it has emphasised for both boys and girls at the same time. Because there is clean spirit (Neshmetha) in the human, the Mandaean does not recommend physical punishment and inhumane methods in any way in education. In contrary, Doctrine of Mandaean recommends religious teachers to take the appropriate skills and teaching methods for educating people. The ultimate goal of education in the Mandaean is “Back to the world of light (Alma denhora) to approach to the God (Hai Rabbi)". To achieve this goal ,there are many objectives such as reflection and thinking, Purity , faith and good deeds and self-purification. Also in this article, educational principles have been extracting from their philosophical foundations. The article offered teaching methods based on the Mandaean religion and in the end it was pointed out features of Education Mandaean. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی مبانی فلسفی دین صابئین مندائی بهمنظور استخراج آموزههای تربیتی و اخلاقی آنها بپردازد، بدین منظور با روش سندی و تحلیلی- استنتاجی، چهار مقولهی فلسفی این دین شامل هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی مورد بررسی تحلیلی قرارگرفتهاست. صابئین مندائی-یکی از قدیمیترین ادیان توحیدی جهان- که هم اکنون به آرامی و سکوت در کنار کرانههای رود کارون و کرخه زندگی میکنند. در این دین، هستی فراتر از طبیعت و توسط خداوند بزرگ ازلییا «هیی ربی قدمایی» طی چندین مرحله آفریده شده است. انسان شریفترین موجود خلقت و متشکل از دو بعد مادی(پغرا) و غیرمادی(شامل روها و نشمتا) است. حقیقت انسان، همان نشمتا یا نفس اوست که بر خلاف پغرا، فناناپذیر و جاویداناست. انسان موجودی مکرم، مختار، مسؤول و دارای صبغه الهیاست. معرفت در دین مندائی دارای اهمیت ویژهای است و مقدم بر ایمان و عمل دانسته شده و اساسا مندا به معنای دانش یا معرفت است. منشأ و خاستگاه ارزشهای مندائی، خداوند(هیی ربی قدمایی) است و ارزشهای مختلف به صورت دستوراتی در کتب مقدس مندائی بیان شدهاند؛ تأکید عمده بر روی طهارت، صلح و همزیستیاست. در پژوهش حاضر، روشهای تربیت ارائه شده و در پایان به ویژگیهای تربیت مندائی اشاره شده است.
Machine summary:
"جدول 1: نمونهای از داستانهای کتب مقدس مندائی به همراه منبع و اهداف تربیتی نام داستان منبع اهداف تربیتی رسول نور گنزای راست خداشناسی، مبارزه با کفر ناشی از جهل مرگ شیتل گنزای چپ فداکاری، عدم ترس از مرگ، آشنایی با صفات جهان نور حواء بعد از آدم //// عدم حزن بر مردگان، صبر، مبارزه با روها یوشامن دراشا اد یهیا نتیجه کبر و عدم پیروی از تعالیم خدا چوپان نیکوکار //// محبت به حیوانات، قناعت، دعوت به توحید و مبارزه با شرک فرشته و چوپان //// مبارزه با شرک و ستارهپرستی سام بن نوح //// آشنایی با صفات سام بن نوح، ستایش تعلیم و تربیت فرزندان، حقوق همسرداری، مقام و ارزش زن، دعوت به فضایل اخلاقی همچون؛ مبارزه دوری از رذایل همچون؛ زنا، سرقت، طرب و غنا صفات یحیی //// آشنایی با صفات و فضایل اخلاقی یحیی ازدواج یحیی //// دعوت به ازدواج، تقسیمکار در خانه، عدم حزن بر متوفی مریای //// آشنایی با مریای، دختر یکی از بزرگان یهود در اورشلیم //// آشنایی با صفات و فضایل اخلاقییحیی 3-3-5- روش فریضهسازی این روش، از اختصاصات شرایع الهی است که پارهای از دستورالعملهای اساسی را که بهکار بستن آنها جهت تربیت انسان ضروری است به عنوان «فریضه» قراردادهاند."