Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانشآموزان راهنمایی شهر مرند و روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل همة دانشآموزان راهنمایی شهر مرند بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی تعداد 341 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامۀ سبک رفتار رهبری باردنز و متزکاس (1974) و پرسشنامۀ خلاقیت عابدی (1372) بودند. پایایی این پرسشنامهها به ترتیب 74/0 و 85/0 بود که قابل قبول است. نتایج حاکی از آن است که بین سبک رفتار رهبری وظیفهمدار و خلاقیت رابطۀ معنادار منفی، بین سبک رفتار رهبری رابطهمدار و خلاقیت رابطۀ معنادار مثبت و بین سبک رفتار رهبری تلفیقی و خلاقیت رابطۀ معنادار مثبت برقرار است. همچنین، در این پژوهش بین خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر نیز تفاوت معناداری بود.
Machine summary:
رابطة سبک رفتار رهبری معلم با خلاقیت دانش آموزان مدارس راهنمایی اکبر سلیمان نژاد* چکیده هدف پـژوهش حاضـر بررسـی رابطـة سـبک رفتـار رهبـری معلـم بـا خلاقیـت دانش آموزان راهنمایی شهر مرند و روش پژوهش از نوع هم بسـتگی بـود.
از آن جـا کـه فرهنگ حاکم بر مدارس شهر مرند انتقال معلومات به دانش آموزان ، تفکر تقلیدی و قـالبی ، تکیه بر محفوظات ، تکیه بر تفکر هم گرا به جای واگرا، روش منفعل به جـای روش فعـال ، معلم مداری و اعمال نکردن مدیریت به منظور ایجاد جـو مناسـب بـرای خلاقیـت اسـت ، تحقیق حاضر به بررسی رابطة سه سبک رفتار رهبری رابطه مدار، وظیفه مدار و سبک تلفیقی معلمان با خلاقیت دانش آموزان پرداخته است ، تا بتوان بر اساس نتایج این تحقیق گـامی در راستای بهبود وضعیت سبک رهبری معلمان و پرورش خلاقیت دانش آموزان برداشت .
برای بررسی رابطة سبک های رفتار رهبری وظیفه مدار و خلاقیت دانش آموزان از آزمون ضریب هم بستگی اسپیرمن استفاده شده و نتایج در جدول ٣ نشان داده شده است و سـطح معناداری آزمون ٠/٠١٠ است .
نتایج نشان داد که فرضیة دوم پژوهش ، بررسی رابطة سبک رفتار رهبری رابطـه مـدار و خلاقیت دانش آموزان ، مورد تأیید است و با نتایج تحقیقات مشایخ و برزیده (١٣٨٩)، فیضی (١٣٨٨)، غفـوری و دیگـران (١٣٨٨)، بوسـیوک و دیگـران (٢٠١٣)، کـوآن چـن (٢٠١٣)، یزدان پناه و دیگران (٢٠١٣)، افشاری و دیگران (٢٠١٣) و عسگری (٢٠١٣) هم سـو اسـت .
٨. پیش نهادهای کاربردی بر اساس فرضیة اول پژوهش ، رابطة سبک رفتار رهبری وظیفه مدار و خلاقیت دانش آموزان در تحقیق مورد نظر تأیید شده است .
بر اساس فرضیة سوم پژوهش ، رابطة سبک رفتار رهبری تلفیقی و خلاقیت دانش آموزان در تحقیق مورد نظر تأیید شده است .