Abstract:
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل اقتصاد اسلامی با تأکید بر قرآن کریم است. ابتدا به بررسی رابطه اسلام و علم اقتصاد پرداخته تا بتوان به تعریف اقتصاد اسلامی دست یافت. نکتهای که باید بدان توجه داشت این است که اقتصاد اسلامی به عنوان علمی بین رشتهای به شمار میآید و قلمرو مطالعاتی فلسفه اقتصاد اسلامی هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی، انسانشناسی و روششناسی را در بر میگیرد. در ادامه اهداف و اصول اقتصاد اسلامی را یادآور شده و وظایف بازار اسلامی و ویژگیهای آن را از نظر گذراندهایم. در بخشی از پژوهش پیامدها و خروجیهای علم اقتصاد اسلامی را مورد اشاره قرار داده و اقتصاد اسلامی و «هماهنگی منافع فرد و اجتماع» مورد تأکید واقع شده است. سپس از دیدگاه اسلام گزارههای حاکی از سنتهای حاکم بر اقتصاد را ذکر کرده و آموزههای اقتصاد اسلامی را بیان کردهایم. در انتها سعی کردهایم تا نگاهی دقیقتر به قرآن کریم داشته باشیم و مؤلفههای مربوط به اقتصاد اسلامی را از قرآن کریم استخراج نماییم تا به تصویر جامع و کاملتری از اقتصاد اسلامی دست یابیم.
Machine summary:
طبعا یکی از حوزههای اساسی زندگی بشر حوزه اقتصاد است و ما در این پژوهش سعی داریم با مطرح نمودن بحث اقتصاد اسلامی، تأملی در این رابطه بر قرآن داشته باشیم و به برخی مؤلفههای اقتصاد اسلامی دست یابیم.
برخی مؤلفههای اقتصاد اسلامی در قرآن کریم ایمان به خدا و روز آخرت و فرشتگان و کتاب [آسمانی] و پیامبران و ایمان به غیب: (بقره/ 177)، (بقره/ 186)، (بقره/ 256)، (بقره/ 257)، (بقره/ 277)، (بقره/ 3)، (بقره/ 4)، (بقره/ 25)، (بقره/ 39)، (بقره/ 41)، (بقره/ 62)، (بقره/ 82)، (بقره/85)، (بقره/112)، (بقره/136)، (آل عمران/19)، (آل عمران/20)، (آل عمران/57)، (آل عمران/84)، (آل عمران/85)، (آل عمران/114)، (آل عمران/179)، (آل عمران/199)، (النساء/36)، (النساء/38)، (النساء/57)، (النساء/122)، (النساء/152)، (النساء/162)، (النساء/173)، (المائده/5)، (المائده/12)، (المائده/56)، (المائده/65)، (المائده/69)، (الانعام/12)، (الانعام/31)، (الانعام/48)، (الانعام/82)، (الانعام/92)، (الاعراف/42)، (الاعراف/96)، (الاعراف/156)، (الانفال/2)، (التوبه/18)، (التوبه/112)، (یونس/4)، (یونس/63)، (هود/23)، (یوسف/57)، (الرعد/29)، (النحل/64)، (النحل/97)، (النحل/99)، (الاسراء/10)، (الاسراء/19)، (الکهف/30)، (الکهف/107)، (الکهف/110)، (مریم/60)، (مریم/76)، (مریم/96)، (طه/15)، (طه/82)، (طه/112)، (الانبیاء/16)، (الانبیاء/35)، (الانبیاء/47)، (الانبیاء/94)، (الحج/11)، (الحج/14)، (الحج/23)، (الحج/38)، (الحج/50)، (الحج/56)، (المومنون/1)، (المومنون/44)، (المومنون/58)، (النور/55)، (الفرقان/70)، (النمل/3)، (النمل/53)، (القصص/67)، (القصص/80)، (العنکبوت/5)، (العنکبوت/7)، (العنکبوت/9)، (العنکبوت/58)، (الروم/15)، (الروم/45)، (الروم/53)، (لقمان/4)، (لقمان/8)، (السجده/18)، (السجده/19)، (السجده/24)، (الاحزاب/35)، (سبأ/8)، (سبأ/37)، (فاطر/7)، (الزمر/33)، (الزمر/52)، (غافر/51)، (غافر/58)، (غافر/59)، (فصلت/8)، (فصلت/18)، (فصلت/30)، (فصلت/44)، (الشوری/18)، (الشوری/22)، (الشوری/23)، (الشوری/26)، (الشوری/36)، (الزخرف/69)، (الجاثیه/30)، (الاحقاف/13)، (محمد/2)، (الفتح/5)، (الفتح/9)، (الفتح/29)، (الحجرات/15)، (الطور/21)، (الحدید/7)، (الحدید/8)، (الحدید/19)، (الحدید/21)، (الحدید/27)، (الحدید/28)، (المجادله/11)، (المجادله/22)، (الممتحنه/6)، (الصف/7)، (الصف/11)، (التغابن/8)، (التغابن/9)، (التغابن/11)، (الطلاق/10)، (الطلاق/11)، (التحریم/8)، (الحاقه/41)، (المعارج/26)، (المعارج/33)، (المدثر/31)، (المرسلات/50)، (النبأ/27)، (النازعات/2)، (الإنشقاق/20)، (الإنشقاق/25)، (البروج/11)، (البلد/17)، (اللیل/6)، (التین/6)، (البینه/5)، (البینه/7)، (العصر/3).