Abstract:
هدف از این پژوهش، ارائۀ مدل استراتژیک برای توسعۀ بانکداری الکترونیک در بانکهای تجاری ایران است. از این رو تلاش شده است ضمن بررسی عوامل محیطی و سازمانی بانکهای تجاری کشور (ملت، ملی، صادرات، تجارت، پارسیان، سامان، اقتصاد نوین و کارآفرین) در قالب مدل، اثر این عوامل بر توسعۀ بانکداری الکترونیک در بانکهای تجاری کشور بررسی و تحلیل شود. این مدل بهکمک مصاحبه و ابزار پرسشنامه، به روش پیمایشی روی نمونۀ آماری 287 نفره، متشکل از مدیران و کارشناسان واحدهای مرتبط به بانکداری الکترونیک در بانکهای تجاری کشور آزمایش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از نرمافزار SPSS، LISREL و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که در بعد عوامل سازمانی؛ مدیریت ارشد و منابع انسانی، در بعد عوامل کلان؛ محیط اجتماعی و فرهنگی و در بعد عوامل محیطی خرد مشتریان و فشار رقابتی بیشترین تأثیر را در توسعۀ بانکداری الکترونیک دارند.
Machine summary:
از اين رو در اين پژوهش تلاش شده است ضمن بررسي عوامـل محيطي و سازماني بانک هاي تجاري کشور (ملت ، ملـي ، صـادرات ، تجـارت ، پارسـيان ، سـامان ، اقتصاد نوين و کارآفرين ) در قالب مدل ، اثـر ايـن عوامـل بـر توسـعة بانکـداري الکترونيـک در بانک هاي تجاري کشور بررسي و تحليل شود.
تحليل مسير (آزمايش مدل ها) براي پاسخ به اين سؤال که چه مدلي مي تواند رابطة بين آمادگي محيط کـلان ، آمـادگي محـيط خرد، آمادگي سازماني و توسعة بانکداري الکترونيـک را نشـان دهـد، بـه کمـک مـدل معـادلات ساختاري ، سه چارچوب مفهومي از روابط بين متغيرها ارائه شده است که در ادامه به آزمـون هـر يک از اين چارچوب ها پرداخته مي شود.
تأثيرات کل (تأثير مستقيم و غيرمستقيم ) عوامل محيط کلان ، عوامـل محـيط خـرد، عوامـل سازماني و توسعة بانکداري الکترونيکي بر پيامدهاي توسعة بانکـداري الکترونيکـي ، در جـدول ١ آورده شده است .
تأثير متغيرها مدل بر پيامدهاي بانکداري الکترونيکي متغير تأثير مستقيم تأثير غيرمستقيم تأثير کل عوامل محيط کلان 0/47 0/16 0/61 عوامل محيط خرد 0/58 0/20 0/78 عوامل سازماني 0/60 0/21 0/81 توسعة بانکداري الکترونيکي 0/35 -- 0/35 همان طور که ملاحظه مـي شـود بيشـترين متغيـر اثرگـذار بـر پيامـدهاي توسـعة بانکـداري الکترونيکي ، به ترتيب عبارت اند از: عوامل سازماني ، عوامل محيط خـرد، عوامـل محـيط کـلان و توسعة بانکداري الکترونيک .
براساس مدل اول ، بيشترين متغير اثرگذار بر پيامـدهاي توسـعة بانکـداري الکترونيـک عوامل سازماني ، عوامل محيط خرد، محيط کلان ، توسعة بانکداري الکترونيک است ؛ ٢.
(in Persian) Damien Power, (2005) Determinants of business-to-business e-commerce implementation and performance: a structural model, Supply Chain Management: An International Journal, 10 (2): 96 - 113.