Abstract:
در بازار رقابتی، شرکتها جهت دستیابی به سهم بیشتر از بازار تلاش میکنند. در این پژوهش ارتباط بین سهم بازار محصول با درجه نقدشوندگی سهام و تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر این ارتباط در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. در این تحقیق 7 گروه صنعتی از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و دادههای مربوط به آنها طی دوره 1385-1390 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای مدل رگرسیونی که در آن درجه نقدشوندگی سهام تابعی از سهم بازار محصول و عدم تقارن اطلاعاتی است، استفاده شد. نتایج، حاکی از یک ارتباط مستقیم و معنیدار بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام میباشد. همچنین نتایج برای ضریب متغیر اندازه شرکت(متغیر کنترلی) یک ارتباط مستقیم و معنیدار بین اندازه و میزان نقدشوندگی سهام را نشان میدهد. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که با وارد نمودن متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به مدل آزمون فرضیه، شدت ارتباط بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام کاهش یافته است.
In competitive markets, companies try to reach more shares of the market. In current paper, we investigated impact of information asymmetry on relationship between market share and rate of liquidity in companies listed in Tehran stock exchange during 2006 and 2011. In this research, 7 industrial groups were investigated as the sample and related data were analyzed.We used regression patterns in order to test hypotheses and liquidity was based on market share and asymmetry information. The results indicated that significant and positive relationships exist between market share and rate of liquidity. In other words, by increasing market share, rate of liquidity will be raised. Furthermore, result of coefficient indicated that size (controlling variable) showed a significant and positive relationship between size and liquidity. Consequently, share of bigger companies had more ability of liquidity. On the other side, by entering of information asymmetry variable to test hypothesis; amount of relationship between liquidity and market share will decline.
Machine summary:
در این پژوهش ارتباط بین سهم بازار محصول با درجه نقدشوندگی سهام و تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر این ارتباط در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.
از طرف دیگر، نتایج نشان داد که با وارد نمودن متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به مدل آزمون فرضیه، شدت ارتباط بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام کاهش یافته است.
متغیرهای تحقیق و شیوه اندازه گیری آنها متغیرهای مستقل این تحقیق، سطح عدم تقارن اطلاعاتی و سهم بازار محصول شرکت میباشد که تاثیر آنها بر نقدشوندگی سهام (متغیر وابسته تحقیق) بررسی شده است.
همچنین β4 ارتباط بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام را با توجه به سطح عدم تقارن اطلاعاتی شرکت های نمونه آماری نشان می دهد.
نگاره3- بررسی مفروضات مدل فرضیه اول (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون فرضیه دوم در این پژوهش، برای آزمون فرضیه دوم تحقیق «رابطه بین سهم بازار محصول با نقد شوندگی سهام با تغییردر سطح عدم تقارن اطلاعاتی شرکت، تغییر می کند.
ضریب متغیر ABS *Market Share میزان و نوع ارتباط بین سهم بازار محصول با درجه نقدشوندگی سهام شرکت ها را با اضافه نمودن متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به الگوی آزمون فرضیه نشان میدهد.
این نتایج نشان میدهند که با وارد نمودن متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به الگو، شدت ارتباط بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام کاهش یافته است.
نتایج نشان داد که با وارد نمودن متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به الگوی آزمون فرضیه، شدت ارتباط بین سهم بازار محصول با نقدشوندگی سهام کاهش یافته است.