Abstract:
این مطالعه با هدف بررسی عامل های تعیین کننده ی فقر و همچنین تغییرات رفاهی در میان خانوارهای روستایی سیستان (شهرستان زابل) طی دوره ی 1376 -1383 صورت گرفت . برای این منظور از دادههای درآمد هزینه ی خانوار استفاده شد . در بررسی عامل های تعیینکننده ی فقر از مخارج خالص سرانه ی خانوارها به عنوان معیار رفاه استفاده شد . در تحلیل عامل های تعیینکننده ی فقر از متغیرهای ویژگی های سرپرست خانوار ، ترکیب سنی فرزندان و مجذور بعد خانوار استفاده شد . نتایج نشان داد سن سرپرست خانوار، ترکیب سنی فرزندان خانوار و همچنین مجذور بعد خانوار از مهمترین عامل های تعیینکننده ی فقر در مناطق روستایی شهرستان زابل است . بر اساس یافتهها مشخص شد که افراد زیر خط فقر از بیش از 60 درصد در سال 1376 به حدود 33 درصد در سال 1383کاهش یافته است . همچنین نتایج بدست آمده ازارزیابی تغییرات رفاهی طی دوره ی 1376 -1383 نشان داد که ترکیب مخارج به نفع کالاهای غیراساسیتر تغییر کرده است . رشد سالانه مخارج واقعی سرانه نیز 2/21 درصدبوده است.
The objective of this study was to investigate the poverty determinants and welfare changes among rural households of Sistan district (Zabol township) over 1376-1383period. To achieve the objective of study، data from Household Expenditure Survey was applied. Total net per capita expenditure of households was regarded as welfare criterion in poverty determinants investigation.
Household head characteristics، age combination of the children and squared household size were applied as poverty determinants. The results showed that the age of household head، age combination of children and squared household size were among the determinants of poverty in rural Zabol. The findings revealed that the share of poorpopulation decreased from over 60 percent in 1376 to about 33 percent in 1383. Investigation of welfare changes also showed a tendency of expenditure toward goods
with lower necessity. A yearly growth of 2.21 percent was also found for per capita net expenditure
Machine summary:
"البتـه در مـورد خانوارهـای روسـتایی نمونـه منتخـب افـزون بـر پـایین بـودن شـمار افـراد دارای تحــصیلات بــالا کــه امکــان ارزیــابی دقیــق در تحلیــل رگرســیون را محــدود مــی نمایــد ، نبــود فرصت هایی که مستلزم تحـصیلات بـالا باشـد از دیگـر نکـات در خـور توجـه اسـت ، لـذا ممکـن اسـت تفـاوت در سـطح درآمـد در تحلیـل رگرسـیون چنـدان مـشهود نباشـد ، ولـی در مجمـوع مـی تـوان گفـت کـه ارتقـاء سـطح تحـصیلات و مهـارت هـای افـراد نیـز مـی توانـد بـه افـزایش توانایی آنها برای کسب درآمد بالاتر منجر شود .
روی هـم رفتـه بـا افـزایش سـن سرپرسـت خـانوار کمتـر از ٢ درصد از افراد فقیـر بـه بـالای خـط فقـر منتقـل خواهنـد شـد ، لـذا همـان گونـه کـه در بخـش پایانی نیز عنـوان شـده اسـت ، ایـن مـساعدت در شناسـایی و جهـت گیـری برنامـه هـای کـاهش فقر ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار نباشد.
البته همـان گونـه کـه در مـورد دامنـه ی سـنی سـه گانـه دیـده شـد ، افـزایش بعـد خـانوار بـه شدت تحت تأثیر دامنه ی سنی نیـز قـرار دارد ، لـذا ایـن سـناریو حالـت بـسیار کلـی از افـزایش بعد خانوار را در بر می گیـرد ، امـا روی هـم رفتـه انتظـار مـی رود کـه بـا افـزایش بعـد خـانوار در صورت محدود بودن فرصت هـای اشـتغال ، میـزان رفـاه در میـان خانوارهـا کـاهش یابـد ."