Abstract:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای مؤثر بر طراحی یک وب سایت ویژه بزرگسالان نوسواد، و ارائه الگویی جهت طراحی وبسایتی ویژه آنان صورت گرفت. جامعه پژوهش از یکطرف شامل وب سایتهای سوادآموزی در جهان و از طرف دیگر، آموزشیاران نهضت سوادآموزی تهران بود که از میان آنها دو نمونه به تعداد 21 وبسایت سوادآموزی و 306 آموزشیار از ناحیههای مختلف سوادآموزی در تهران انتخاب شد. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهای بود که بر اساس مطالعهی ویژگیهای 21 وبسایت سوادآموزی در جهان تهیه شد و با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای در اختیار آموزشیاران قرار گرفت. در نهایت براساس نظرات کارشناسان و نیز آموزشیاران سوادآموزی، تمام مولفه ها و امکانات لازم یک وب سایت نوسوادان بزرگسال مشخص شد و یک صفحه اصلی وب سایت برمبنای تمام این امکانات، بهعنوان الگو، طراحی و ارائه گردید.
Aim: This research aimed at identification of factors being important in designing a website specific to Iranian adult new readers. Studying the literature review on the topic outside and inside Iran، and visiting and surveying some 21 websites on adult new readers، researchers have tried to accomplish their goal.
Method: In this survey، 21 websites on adult new readers were identified and downloaded to a personal computer and studied. The required data was collected by means of a questionnaire devised for the purpose of this study and administered among a stratified-randomly selected sample of 306 adult instructors.
The present research was based on two questions: 1. what are the important factors involved in designing a website specific to Iranian adult new readers? 2. What could be an optimum pattern for establishment of a website specific to Iranian adult new readers?
Results: to answer the first question، all factors included in downloaded websites plus four other options of “gallery”، “chat”، “TV programs”، and “index” can be included in the suggested website. To answer the second question، considering the options available in the downloaded websites، it was concluded that except two options of “user account” and “donation” that were judged with medium level of importance by respondents، all other options could be included with confidence in a website specific to Iranian adult new readers.
Machine summary:
پژوهش های انجام شده در جهان در زمینۀ آموزش سوادآموزی بزرگسالان ، اکثـرا در زمینـه توسعه برنامه های سوادآموزی از طریق استفاده از راهبردها و فن آوری اطلاعاتی، بررسی عوامل دور ماندن از سوادآموزی و تلاش در جهت بهبود سواد میباشد.
پژوهش های انجام شده در ایران در زمینۀ آموزش سوادآموزی بزرگسـالان ، اکثـرا در زمینـه بررسی عوامل دور ماندن از سوادآموزی، علـل بازگشـت بـه بیسـوادی بـه صـورت مطالعـات موردی و کمبود منابع اطلاعاتی مورد نیاز آنها است .
برای تحلیل عوامل از آزمون هـای پارامتریـک فـرض واریـانس ، میانگین و آزمون لون ١ برای بررسی میانگین ها و همگنی واریـانس هـا بـین متغیـرهـا در نقـاط مختلف استفاده میشود، تا از این طریق تعیین شود که آیا در میانگین و واریانس جوامع آماری مختلف تفاوتی وجود دارد و اگر تفاوتی مشاهده شد، این تفاوت بین کدامیک از جوامع آماری است .
از طریق آزمون فیشر، میانگین های متغیرها که همان سؤالهای پرسشنامه در ناحیه هـای مختلف است ، مورد سنجش و پس از بررسی اختلاف ها، تحلیل واریانس ها انجام میشـود.
جدول ٧: توزیع نمونه در ناحیه های سوادآموزی تهران برحسب جنسیت (رجوع شود به تصویر صفحه) روش گردآوری داده ها در ابتدا، کتاب ها، مقـالات ، طـرح هـا و پژوهشـها در سـازمان نهضـت سـوادآموزی ایـران ، وب سایت های ایران در خصوص یافتن وب سـایتی ویـژه نوسـوادان ، اسـتفاده از فنـاوریهـای آموزشی و یـادگیری الکترونیـک مـورد بررسـی و مطالعـه قـرار گرفـت .
٤ امکان پیشنهادی صاحبنظران دانشگاهی و کارشناسان آموزشی سـازمان نهضـت سـوادآموزی ایران ، که شامل امکانات «گالری تصاویر»، «بحث و گفـت وگـو»، «برنامـه هـای تلویزیـون »، و «نمایه » است نیز میتواند جزء مؤلفه های مهم برای طراحی وب سایت ویژه نوسوادان استفاده شود.