Abstract:
هدف: هدف این پژوهش بررسی گرایشهای مطالعاتی اعضای کتابخانههای عمومی استان خوزستان بر اساس قومیتها و شهرهای مختلف استان است تا مشخص شود که آیا این افراد دارای گرایش مطالعاتی یکسانی هستند یا اینکه به منابع خاص خود و متفاوت با دیگر اقوام و شهرهای استان نیاز دارند. روش: پژوهش حاضر پیمایشی بوده و بر اساس پرسشنامه مبتنی بر ردهبندی دیویی به بررسی گرایشهای مطالعاتی اعضای کتابخانههای عمومی خوزستان که متعلق به یکی از اقوام عرب، بختیاری و شهرهای دزفول، بهبهان و شوشتر هستند، پرداخته است. جامعه پژوهش 118000 نفر بوده است که 254 نمونه از میان اعضای عرب، بختیاری، بهبهانی، شوشتری و دزفولی پاسخگوی پرسشنامه بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون کروسکال-والیس استفاده شده است. یافتهها: موضوعهای اسلام، هنر و ادبیات فارسی رتبههای اول تا سوم را در میان گرایش مخاطبین به دست آوردند. این 5 گروه به جز رده کلیات و زبان، در بقیه ردهها بر اساس آزمون آماری دارای تفاوت معناداری هستند. این 8 رده عبارتند از فلسفه و روانشناسی، مذهب، علوم اجتماعی، علوم محض، تکنولوژی، هنر، ادبیات و تاریخ. این پژوهش به عنوان یک راهنما برای انتخاب منابع میتواند به کار رود. این نکته با توجه به سیاستهای هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت منابع و جوابگویی دقیق به گرایشهای مطالعاتی اعضای کتابخانههای عمومی هر شهر و قوم از اهمیت بیشتری برخوردار میشود.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) مقایسه ی گرایش های اطلاعاتی قومیت های مختلف عضو کتابخانه های عمومی استان خوزستان در پژوهش حاضر برای سنجش معناداری تفاوت میان گرایش های مطالعاتی قومیت های مختلف استان خوزستان که عضو کتابخانه میباشند، با توجه به این که داده های موجود از نوع رتبه ای بوده و تعداد گروه های شرکت کننده در پژوهش نیز از دو گروه بیشتر میباشد از آزمون کروسکال - والیس استفاده شده است (واگان ، ١٣٨٤، ص ٢٣٣).
نتیجه آزمون کروسکال - والیس برای تفاوت میان گرایش های موضوعی اقوام در موضوع مذهب (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ٥ مشاهده میشود مقدار سطح معنادار برابر ٠٠١/ میباشد.
نتیجه آزمون کروسکال - والیس برای تفاوت میان گرایش های موضوعی اقوام در موضوع علوم اجتماعی (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول ٦ مشاهده میشود که مقدار سطح معناداری برابر ٠٠٤/.
نتیجه آزمون کروسکال - والیس برای تفاوت میان گرایش های موضوعی اقوام در موضوع زبان (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول مشاهده میشود سطح معنادار برابر ٠٧٦/.
نتیجه آزمون کروسکال - والیس برای تفاوت میان گرایش های موضوعی اقوام در موضوع علوم محض (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ٨ مشاهده میشود مقدار سطح معناداری آزمون کمتر از ٠٥/ .
نتیجه آزمون کروسکال - والیس برای تفاوت میان گرایش های موضوعی اقوام در موضوع تاریخ و جغرافیا (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول ١٢ مشاهده میشود سطح معنادار برابر ٠٢٩/.