Abstract:
هدف مطالعة حاضر بررسی نقش عوامل تعیینکننده در سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز بود. بدین منظور 384 دانشجو (212 پسر، 172 دختر) از بین دانشجویان دانشگاه تبریز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و سپس پرسشنامة سلامت اجتماعی کییس را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روش تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دانشجویان رشتههای مختلف فقط در خردهمقیاس شکوفایی اجتماعی در سطح 05/0p< تفاوت معناداری وجود دارد. بررسیهای بیشتر نشان داد که دانشجویان گروه علوم انسانی خودشکوفایی اجتماعی بیشتری از گروه فنی- مهندسی نشان میدهند. نتایج تحلیل دادههای مربوط به متغیرهای قومیت، تحصیلات والدین و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نشان داد که متغیرهای مذکور تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه ندارند. همچنین در زمینة متغیر جنسیت، نتایج آزمون t حاکی از آن است که بین دختران و پسران در هیچیک از خردهمقیاسهای سلامت اجتماعی تفاوت وجود ندارد، یعنی جنسیت تأثیری بر سلامت اجتماعی دانشجویان ندارد.
The purpose of present study was to study students' social wellbeing and role of its determinant factors. To this purpose 384 students (212 boys and 172 girls) were
selected from Tabriz University by multi stage cluster sampling and completed Keyes social well-being questionnaire. One-way analysis of variance and independent t-test were used for data analysis.
Results showed that there is significant difference between human sciences and technical science students in social selfactualization and not in other subscales of social well-being.
Other findings showed that there is no difference between student’s races، parent education and socio-economic status in total social well-being and its subscales. Also results showed that there is not significant difference between boys and girls in
total social well-being and its subscales.
Machine summary:
"جدول (۴) تحلیل واریانس یکراهه خرده مقیاس های سلامت اجتماعی بر حسب تحصیلات والدین آزمون لون برای برابری مجموع درجة میانگین سطح متغیر Fواریانس ها مجذورات آزادی مجذورات معناداری F سطح معناداری بین گروهی ۲/۶۶ ۰/۰۵۱ ۲۶/۶۸ ۳ ۸/۸۹ ۱/۵۳ ۰/۲۰۶ یکپارچگی درون گروهی ۳۱۹ ۱۸۳۵/۴۱ ۵/۸۱ اجتماعی کل ۳۲۲ ۱۸۸۰/۰۹ بین گروهی ۰/۳۳۹ ۰/۷۹۷ ۲۵/۵۵ ۳ ۸/۵۱ ۱/۵۶ ۰/۱۹۷ پذیرش درون گروهی ۳۱۹ ۱۷۳۳/۷۲ ۵/۴۳ اجتماعی کل ۳۲۲ ۱۷۵۹/۲۷ بین گروهی ۲/۲۸ ۰/۰۷۸ ۱۷/۱۶ ۳ ۵/۷۲ ۰/۸۸۶ ۰/۴۴۸ مشارکت درون گروهی ۳۱۹ ۲۰۵۹/۱۰ ۶/۴۵ اجتماعی کل ۳۲۲ ۲۰۷۶/۲۶ بین گروهی ۰/۴۳۷ ۰/۷۲۷ ۳۲/۶۷ ۳ ۱۰/۹۲ ۱/۴۹ ۰/۲۱۶ شکوفایی درون گروهی ۳۱۹ ۲۳۳۳/۲۳ ۷/۳۱ اجتماعی کل ۳۲۲ ۲۳۶۶/۰۰ بین گروهی ۰/۷۷۰ ۰/۵۱۲ ۱۱/۷۱ ۳ ۳/۹۰ ۰/۷۷۵ ۰/۵۰۹ چسبندگی درون گروهی ۳۱۹ ۱۶۰۸/۲۰ اجتماعی کل ۳۲۲ ۱۶۱۹/۹۲ ۵/۰۴ بین گروهی ۱ ۰/۳۹۱ ۳۶۳/۴۴ ۳ ۱۲۱/۱۴ ۱/۵۱ ۰/۲۱۲ سلامت درون گروهی ۳۱۹ ۲۵۵۸۳/۹۵ ۸۰/۲۰ اجتماعی کل ۳۲۲ ۲۵۹۴۷/۳۹ برای بررسی نقش وضعیت اقتصادی در سلامت اجتماعی نیز از تحلیل واریانس یکراهه استفاده نمویم که نتایج آن در جدول شمارٔە ۵ نشان داده شده است .
نخست اینکه از آنجایی که جامعة مورد مطالعة ما شامل دانشجویان بود و برخی مطالعات حاکی از تفاوت های فرهنگی - اجتماعی بین طبقات مختلف از جمله تحصیل کرده ها با سایر قشر جامعه است (مثلا ناصحی - بهنام ، ۱۹۸۵؛ به نقل از اسعدی و همکاران ، ۱۳۸۵)، بنابراین شاید وضعیت فردگرایی دانشجویان متفاوت از کل جامعه باشد."