Abstract:
در سال های اخیر پرورش مهارت های تفکر در کودکان جایگاه و اهمیت ویژه ای کسب کرده است. نه تنها داشتن مهارت های فکری برای کودکان ضروری است بلکه توانمند بودن آن ها برای استفاده از این مهارت ها اهمیت به سزایی دارد. یکی از ابزارهای پرورش تفکر، ادبیات داستانی است. افسانه ها به عنوان گونه ای از ادبیات داستانی و بخشی از میراث فرهنگی اهمیت به سزایی در این امر دارند. افسانه ها، برخاسته از زندگی انسان های عادی در طول تاریخ بوده اند و مانند آیینه ای گذشتۀ تاریخی کودک را به او می نمایانند و پرورش تفکر فلسفی را در او موجب می شوند. براین اساس، در پژوهش حاضر افسانۀ شیر شکر مورد تحلیل قرار گرفته است.
Machine summary:
com چکیده در سالهای اخیر پرورش مهارتهای تفکر در کودکان جایگاه و اهمیت ویژهای کسب کرده است.
نهتنها داشتن مهارتهای فکری برای کودکان ضروری است بلکه توانمند بودن آنها برای استفاده از این مهارتها اهمیت بهسزایی دارد.
مهارتهای تفکر، تفکر فلسفی، افسانه، شیر شکر مقدمه در سالهای اخیر پرورش مهارتهای تفکر در کودکان جایگاه و اهمیت ویژهای کسب کرده است.
از میان مهارتهای اساسی تفکر، تفکر فلسفی به دلیل جایگاه ویژهای که در پرورش درست اندیشیدن و حل مسئله دارد، اهمیت بهسزایی یافته است.
ریچاردز۱ (۲۰۰۷) معتقد است نهتنها داشتن مهارتهای فکری برای کودکان ضروری است بلکه توانمند بودن آنها برای استفاده از این مهارتها اهمیت بهسزایی دارد.
در اینجا، تصویری که از شیر و الاغ ارائه شده، برخلاف تصور و بهروایتی بر خلاف عادت ماست و این نیز، مبین همان تمرکززدایی است که یکی از مؤلفههای اصلی تفکر فلسفی است.
اینبار نیز الاغ از این موقعیت برای از مهلکه به در بردن خود استفاده میکند و به شیر میگوید: «تو خیلی فضولی!
نتیجهگیری داستانها و افسانههای ایرانی، درصورت تناسب با نیازهای کودکان، به دلیل اینکه برگرفته از فرهنگ بومی ما هستند ــ فرهنگی که کودکان در آن رشد میکنند ــ میتوانند برای پرورش تفکر کودکان و شکلگیری عادات فکری مناسب در آنها، بسیار مؤثر باشند.
بررسی و تحلیل افسانۀ شیر شکر نشان داد که این افسانه با بهرهگیری از روایتی طنزگونه که یکی از عناصر آن تفکر است مخاطب را با خود همراه میسازد و لذت و شگفتی را برای او به دنبال دارد.