Abstract:
جایگاه دستورزبان در آموزش از دیدگاه فرهنگی ناهیده کلاشی[1] تاریخ دریافت: 30/7/91 تاریخ تصویب: 21/2/92 چکیده دستور زبان عبارت است از مجموعة قواعد مربوط به کاربرد عناصر و اجزای تشکیلدهندة گفتار، یعنی قواعد مربوط به ساخت کلمه،گروهواژه و جمله. هدف اصلی این مقاله، پی بردن به نقش و جایگاه دستور زبان درآموزش زبان از دیدگاه فرهنگی و یافتن پاسخ برای این پرسشها است کهچه رابطهای بین فراگیری زبان، دستور و فرهنگ وجود دارد و آیا اساسا یادگیری دستور زبان شرط اصلی برای فراگیری زبان میباشد یا نه. برای پاسخ به این پرسشها، فرضیههایی مطرح گردیده است.یکی از اهداف و بخشهای مهم آموزش زبان، شناختن و شناساندن دستگاه زبان و درک تواناییها و قابلیتهای نظام صرفی و نحوی آن است. در یادگیری زبانهای خارجی، لازم است در مرحله یا مراحل خاصی از دوران زبانآموزی با ساختهای دستوری زبان مورد نظر آشنا شویم. همچنین، یکی از اهداف آموزش زبان دوم را باید یادگیری دقیق، معنیدار وکاربردی دستور زبان تعریف کرد. واژههای کلیدی: فراگیری،زبان غیربومی،دستور زبان، فرهنگ، آموزش [1] مربی و عضو هیئت علمی گروه زبان روسی دانشگاه الزهرا(س) ؛ n.kalashi@alzahra.ac.ir [1]Academic member,Russian Dept., Alzahra University.n.kalashi@alzahra.ac.ir.
Machine summary:
مقصـود مـا از روش آموزشـی در آموزش دستور زبان خارجی ، روش ها و شیوه هایی است که بـر اسـاس آنهـا، موضـوع هـای دستوری ، حتی المقدور بدون پرداختن به مسائل نظری و علمی زبان که ممکن اسـت باعـث ایجاد سختی و مشکل در امر آموزش شوند، مورد بررسی قرار مـی گیرنـد و آمـوزش داده می شوند.
مهم ترین و شـاید تنهـا هـدف از آمـوزش دسـتور زبـان خـارجی بـر اسـاس روش آموزشی ، کمک به امر آموزش زبان و یافتن راهکارهایی برای ایجاد مهارت در زمینـه هـای مکالمه ، ترجمه ، درک مطلب و به طور کلی آموزش کاربردی زبان است و در این راستا، از شیوه های مختلفی که رسیدن به این اهداف را آسان می سازند، استفاده می شود.
یک دلیل دیگر ضرورت آموزش دستور به زبان آموزان می تواند ایـن باشـد کـه مثلا یک سخنگوی بومی زبان روسی بر اساس استعداد زبانی و قرار گرفتن مداوم در محیط زبانی قادر به تشخیص جمله های درست و نادرست زبان خود به لحاظ دستوری می باشد اما اگر همین زبان آموز بخواهد به جملات درست و مناسب و خوش ساخت یـک زبـان دیگـر به عنوان زبان خارجی تسلط پیدا کند و بتواند در موقعیت های مختلـف سـاختارهای مناسـب را به کار ببرد، لازم است با ساختارهای درست و الگوهای متداول دستوری که به او عرضـه می شود، آشنا گردد تا رفتارهای زبانی مناسب در موقعیت های ارتباطی از خـود بـروز دهـد.