Abstract:
دیدگاههای زبانآموزان در مورد مفهوم فرهنگ و بازتاب آن در آموزش زبان انگلیسی به دانشجویان ایرانی الهه ستودهنما سوسن مرندی پریسا مهران[1] تاریخ دریافت: 1/4/91 تاریخ تصویب: 11/9/91 چکیده در آموزش زبان انگلیسی، فرهنگ از اهمیت ویژهای برخوردار است و تدریس یا عدمتدریس آن همواره مورد بحث بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی عقاید زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی دربارة تدریس و یادگیری فرهنگ مقصد (آمریکایی یا انگلیسی) در آموزش زبان انگلیسی میباشد. همچنین، این پژوهش سعی بر ارائة تعریفی از فرهنگ بر اساس عقاید زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی دارد. بهمنظور رسیدن به این هدف، هشتاد و نه نفر از زبانآموزان دورۀ لیسانس دانشگاه الزهرا(س) مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق، از روش پژوهش کیفی استفاده شده و دادهها، برای ایجاد سهگانه، از سه منبع اصلی پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده جمعآوری شدند. نتایج نشان داد که زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی فرهنگ را بیشتر شامل عقاید، سنتها، آداب و رسوم و روش زندگی میدانستند. بهطورکلی، زبانآموزان موافق تدریس و یادگیری فرهنگ مقصد هستند اما بر اساس نظر آنها، تدریس و یادگیری فرهنگ مقصد باید در راستای معیارهایی صورت گیرد. واژههای کلیدی:فرهنگ، تدریس فرهنگ، یادگیری فرهنگ، عقاید زبانآموزان [1] parisa_mehran@yahoo.com
Machine summary:
بنابراین ، بررسی عقاید زبان آموزان زبان انگلیسی ایرانی دربارة تدریس و یادگیری فرهنـگ 1 Lazaraton 2 Lessard-Clouston 3 Prodromou 4 Jabeen 5 Kazim Shah 6 Devrim 7 Bayyurt 8 Sung 9 Chen 10 Ziębka 11 context 12 multicultural 13 Baker 14 Gałajda در آموزش زبان انگلیسی حائز اهمیت می باشد.
اهمیـت بافـت در آمــوزش زبــان (کــرمش ، ١٩٩٣؛ میــر٥، ٢٠٠٣)، افــزایش تــوانش ارتبــاطی بــین فرهنگــی 6 (اسکارینو٧، ٢٠١٠؛ بایرم ٨، ١٩٩٧؛ پیاسکا٩، ٢٠١١؛ کرمش ، ٢٠٠٤)، افزایش انگیزه ١٠ (بیکر، ٢٠٠٣؛ جنس ١١ و بادا١٢، ٢٠٠٥؛ چاونگ ١٣، ٢٠٠١)، افزایش آگاهی نسبت به فرهنـگ خـود 1 Peterson 2 Coltrane 3 hastain 4 Kilickaya 5 Meier 6 intercultural communicative competence 7 Scarino 8 Byram 9 Piasecka 10 motivation 11 Gence 12 Bada 13 Cheung زبان آموزان (چستین ، ١٩٨٨؛ مکی ،٢٠٠٣)، افـزایش اصـالت ١ (درنسـکی ٢، ٢٠١١؛ کـرمش ، ١٩٩٣؛ کیلیکایا، ٢٠٠٤) و افزایش دانـش عمـومی (جـنس و بـادا، ٢٠٠٥) از دیگـر دلایلـی هستند که تدریس و یادگیری فرهنگ در آموزش زبان را توجیه می کنند.
(2010 در اینجا شایان ذکر است که فرهنگ برای پژوهشگران اسـلامی نیـز از اهمیـت ویـژه ای برخوردار است (سیاهپوش و آقاپور، ١٣٩٠) تا آنجا کـه امـام خمینـی (ره ) (١٣٦١: ٤٠، ج ٦)، بنیان گذار انقلاب جمهوری اسلامی ایران ، فرهنگ را «اساس ملت ، اساس ملیت یـک ملـت 1 Modiano 2 linguistic imperialism 3 cultural imperialism 4 Pennycook 5 Phillipson 6 Holliday 7 Kubota 8 Kachru 9 Canagarajah 10 critical pedagogy 11 postcolonialism و اساس استقلال یک ملت » می دانند.