Abstract:
نویسنده مدخل «انجیل» در دائره المعارف لایدن معتقد است به رغم اینکه درون مایه های مشترکی میان قرآن کریم و اناجیل موجود یافت می شود و در برخی موارد مطالبی در قرآن کریم آمده است که در متون مسیحیت معادلی برای آن وجود ندارد از جمله پیشگویی ظهور پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم، کاربرد لفظ مفرد انجیل در قرآن و عدم اشاره به اناجیل متعدد و اختلاف مفهومی در باب انجیل که موجب شده است مسلمانان، مسیحیان را به تحریف انجیل متهم نمایند. ولی درباره بشارت ظهور پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم فرازهایی از متون مسیحیت آن را تایید می نماید. در اناجیل موجود و دیگر کتاب های عهد جدید بارها از انجیل آن هم فقط به لفظ مفرد سخن رفته است، بدون آنکه از آن، اناجیل چهارگانه یا همانند آنها قصد شده باشد و برخلاف اعتقاد مسیحیان، نظریه قرآن کریم در مورد انجیل به عنوان وحیی که خداوند بر حضرت عیسی علیه السلام اعطا نموده است، نیز قابل اثبات است. آنچه بیشتر موجب بدگمانی مسلمانان نسبت به متون مسیحیان و اعتبار آن گشته است، مخالفت قرآن کریم با برخی از مطالب آنها از جمله ارکان اصلی مسیحیت (تثلیث، تصلیب و تفدیه) می باشد.
According to Sidney H. Griffith in the entry “Gospel” (injil) in Leiden’s Encyclopaedia of the Quran there are similar narratives and motifs in the Quran and various Gospels while some narratives about Jesus in the Quran have no comparable accounts in Christian texts (e.g. Jesus’ foretelling of the coming of the Prophet of Islam). Griffith states that the Quran uses the term injil in the singular and does not give indication of multiple Gospels. Accordingly، such conceptual differences concerning the Gospel led Muslim exegetes to accuse Christians of distorting the original Gospel. Regardless، various passages in Christian texts verify the existence of news concerning the coming of the Prophet of Islam. In the extant Gospels and other books in the New Testament، the term Gospel is used in the singular many times without referring to the four Gospels or something on similar lines. Contrary to Christian belief، the Quran’s stance regarding the Gospel as revelation given to noble Jesus by God is verifiable. What has led to even greater misgivings on behalf of Muslims toward Christian texts and their validity is the opposition of the Quran with some of the main pillars of Christianity (e.g. Trinity، crucifixion، and Eucharist).
Machine summary:
بررسي مقاله «انجيل» در دايره المعارف قرآن لايدن 1 محمد کاظم شاکر 2 و صمد اسمي 3 چکيده نويسنده مدخل «انجيل» در دائرة المعارف لايدن معتقد است به رغم اينکه درونمايههاي مشترکي ميان قرآن کريم و اناجيل موجود يافت ميشود و در برخي موارد مطالبي در قرآن کريم آمده است که در متون مسيحيت معادلي براي آن وجود ندارد از جمله پیشگویی ظهور پیامبر اکرم(، کاربرد لفظ مفرد انجيل در قرآن و عدم اشاره به اناجيل متعدد و اختلاف مفهومي در باب انجيل که موجب شده است مسلمانان، مسیحیان را به تحریف انجیل متهم نمایند.
در اناجيل موجود و ديگر كتابهاى عهد جديد بارها از انجيل آن هم فقط به لفظ مفرد سخن رفته است، بدون آنكه از آن، اناجيل چهارگانه يا همانند آنها قصد شده باشد و برخلاف اعتقاد مسيحيان، نظريه قرآن کريم در مورد انجيل به عنوان وحيي که خداوند بر حضرت عيسي( اعطا نموده است، نيز قابل اثبات است.
با مطالعه آيات قرآن در مورد انجيل و با در نظر گرفتن واقعيتهاي تاريخي و اعتقادات مسيحيان در اين باره، سؤالاتي مطرح ميشود كه بايد به آنها پاسخ گفت: برخي از اين سؤالات بدين قرار است: وقتي قرآن از انجيل موجود در نزد مسيحيانِ عصر نزول سخن ميگويد، كدام كتاب مسيحيان را قصد كرده است؟ اگر منظور قرآن از انجيل، همان چهار انجيل معروف است، چرا آن را با لفظ مفرد آورده است؟ در صورتي كه انجيل خاصي از اناجيل چهارگانه را قصد كرده است، چرا با نام از آن انجيل ياد نكرده است؟ يادكرد از پيامبراکرم( و نيز مَثَلِ ياران آن حضرت( كه قرآن کریم به آنها اشاره دارد، در كدام انجيل موجود است؟ اینها مباحثی هستند که در مدخل «انجیل» در دائرة المعارف قرآن لایدن نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است؛ بنابراین، در این نوشتار براي يافتن پاسخ اين سؤالات، ديدگاههاي قرآن و مسيحيان درباره انجيل به تفصيل مورد بررسي قرار میگیرد تا حقایق در این باره روشن گردد.