Abstract:
جدید شدن دانش آموزان در یک درس یا بیشتر تجربهای است بحران زا که در کنار بحرانهای دوره بلوغ میتواند بر مشکلات روانی و شخصیتی و تحصیلی این دانش آموزان تاثیر ماندگاری بگذارد. بهمین خاطر، بررسی تاثیر مداخلههای مختلف بر ویژگی-های روانی و تحصیلی این دسته از دانش آموزان مورد توجه روانشناسان تربیتی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی اثر مداخله روان شناسی مثبت نگر بر عزت نفس، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تجدیدی است. بنابراین، تعداد 29 دانشآموز دختر پایه اول دبیرستان شهر سمنان که حداقل در یک درس در سال تحصیلی 1390 – 1391 تجدید شده بودند، به شیوه تصادفی ساده انتحاب شدند و با انتساب تصادفی در یکی از گروههای آزمایشی یا کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی بود که آزمودنیها پس از مداخله به سوالات پرسشنامه عزت نفس و خودپنداره پاسخ دادند. برای اندازه-گیری پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات دروسی آزمودنیها در امتحانات خرداد ماه که در کارنامه تحصیلی آزمودنیها به عنوان تجدید (زیر 10) قید شده بود به عنوان نمره پیشآزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. و میانگین نمرات همان دروس (دروسی که در کارنامه خرداد ماه دانش آموز در آنها نمره زیر 10 گرفته بود) در امتحانات شهریور ماه، به عنوان نمرات پس-آزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل آماری نشان داد میانگین پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و بعضی از خرده مقیاسهای خودپنداره آزمودنیهای گروه آزمایشی به گونهای معنادار بالاتر از میانگین این متغیرها در آزمودنیهای گروه کنترل بود
ailed students in a course or more is an experience which causes crisis that can have lasting effect on mental and personal and educational problems of student beside adolescence`s crisis. That`s why، evaluating the effect of different interventions on psychological and characteristics of students have been paid attention by educational psychologists. Aimed of this study، the effect of positivist psychology interference on self-esteem، self -concept، and academic achievement، 29 girl students of first grade high school of Semnan city who had to repeat their exam at least in one subject in school year 2011-2012 (hereafter called re-exam students) had been randomly selected and taken into one of the experimental or control group randomly. In the researching design the subjects answered the questions of self-esteem and self- concept. The average grades of the subjects the re-exam students
obtained in June (the grades below 10) and the average of the same subjects obtained in re-exam administrated in Sep. were considered as the pretest and post test scores respectively in educational failure. The statistic analysis showed the average educational failure، self esteem and some of the self concept subscales in experimental group was meaningfully higher than the average of this variables
in control group.
Machine summary:
اثر مداخله روان شناسي مثبت نگر به شيوه گروهي بر عزت نفس ، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر تجديدي پايه اول دبيرستان گوهر آلبويه *،دکتر سيد موسي طباطبايي ** ، دکتر اسحاق رحيميان بوگر و *** **** خديجه سادات طباطبايي چکيده تجديد شدن دانش آموزان در يک درس يا بيشتر تجربه اي است بحران زا که در کنار بحران هاي دوره بلوغ مي تواندبر مشکلات رواني و شخصيتي و تحصيلي اين دانش آموزان تأثير ماندگاري بگذارد.
هدف پژوهش حاضر نيزبررسي اثر مداخله روان شناسي مثبت نگر بر عزت نفس ، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان داراي تجديدي است ؛ بنابراين ، تعداد ٢٩دانش آموزدختر پايه اول دبيرستان شهر سمنان که حداقل در يک درس در سال تحصيلي ١٣٩٠–١٣٩١ تجديد شده بودند، به شيوة تصادفي ساده انتحاب شدندوبا انتساب تصادفي در يکي از گروه هاي آزمايشي يا کنترل قرار گرفتند.
Kistner, White, Haskett& Robbins 3.
نتايج براي تحليل داده هاي آماري از آزمون Tمستقل براي متغير پيشرفت تحصيلي و عزت نفس و MANOVA براي مقايسه دو گروه در متغير خودپنداره استفاده شد که به شرح زير است : فرضيه يک : مداخله روان شناسي مثبت نگر بر خودپنداره دانش آموزان مؤثر است .
آمارة توصيفي براي اثر مداخلۀروان شناسي مثبت نگربرخودپندارة دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) براساس جدول يک ، ميانگين گروه آزمايشي در تمامي خرده مقياس هاي خودپنداره بالاتر از گروه کنترل است .
يافته هاي مربوط به مداخلۀروان شناسي مثبت نگربر عزت نفس ، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نشان مي دهدکه گروه آزمايشي به طور معني داري عملکرد بالاتري نسبت به گروه کنترل داشته است .