Abstract:
اروپا بعنوان یک واحد یکپارچه ی سیاسی پس از دوران جنگ سرد و بر مبنای تکثر فرهنگی شکل گرفت . با گذشت سالها از شـکل گیـری اتحادیـه اروپـا، چیسـتی عامـل انسجام کشورهایی با فرهنگ ها، زبانها و قومیت های متفاوت محور نظر ورزیها قـرار گرفت . از سوی دیگر مسلمانان در اروپا از نظر فرهنگی و قومیتی پراکنده و مهـاجرانی از کشورهای مختلف آسیا و افریقا هستند. با وجـود ایـن تکثـر در فرهنـگ اسـلامی و غربی، به سبب : (١) فعالیت های گروههای افراطی مسلمان عمدتا پس از یازدهم سپتامبر و (٢) تفاوت در شیوهی زندگی و نمادهای دینی مسلمانان؛ پرسش از سازگاری اسـلام با فرهنگ سکولار غرب ایجاد شد. این پرسش نگاهی ذاتگرا نسبت به این دو فرهنگ (اسلامی و سـکولار) را باعـث شده است . بر طبق این نگاه، هر یک از این فرهنگ ها بصـورت یـک ذات یکپارچـه در برابر دیگری تصویر میشود در حالیکه در عمل این گونه نیسـتند. در ایـن مقالـه ابتـدا استدلال میشود که سیاست یکسانسازی فرهنگی بخصوص در فرانسه که لائیسیته بـر آن حاکم است باعث شده فرهنگ سکولار بعنوان عامل انسجام فرهنگ غرب مطـرح و در نتیجه فرهنگ اسلامی به صورت یک عنصر ناسازگار در آن تصـویر شـود. مقایسـه سیاست یکسانسازی فرهنگی با جریانهای افراطی اسلامگرا روشن میسازد که نقطـه مشترک هر دو، جداسازی دین از فرهنگ است . همین نقطه ی مشترک عامل ایجاد تنش میان دو فرهنگ غربی و اسلامی و شکل گیری دیدگاههای ذاتگرایانه نسبت به فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است . در بخش آخر زمینه ها و شرایط شکل گیری ایـن دیـدگاه ذات گرایانه بخصوص با تاکید بر نقش رسـانه در بازنمـایی هویـت مـورد توجـه قـرار خواهد گرفت .
Machine summary:
اين رويدادها و همچنـين وجـود شيوه هاي زندگي و نمادهاي متفاوت اجتماعي مسلمانان در جوامع غربي، اين پرسش را ايجاد ميکنند که آيا اسلام با غرب سازگار است ؟ با چنين پرسشي فرض گرفته ميشود امر مشخص و عيني همچون اسلام در برابر يک امر مشخص همچـون فرهنـگ غـرب قرار ميگيرد به گونه اي که ميتوان هويت هاي يکپارچه اي براي هر يک ارائه داد.
پرسش مهم اين است که با وجود اينکه مسلمانان جمـاعتي منسـجم بـا يـک خـط فکري واحد نيستند چرا نسبت به آنچه اسلام دانسته ميشود نگرشـي منفـي در غـرب شکل گرفته و گسترش مييابد؟ براي پاسخ بـه ايـن پرسـش بايـد دانسـت تعـارض و رويارويي ميان کدام گروهها وجود دارد.
١-٣ـهويت فرهنگ غرب اروپا و امريکاي شمالي در چه خصوصياتي مشترک هستند کـه تحـت يـک عنـوان «غرب» از آنها نام برده ميشود؟ آيا ويژگيهايي در خود اين جوامع باعـث يکپـارچگي فرهنگي آنها شده است و يا عاملي در بيـرون بعنـوان يـک تهديـد باعـث شـده اسـت هويت هاي مشترکي در اين مناطق عليه اين عامل (هاي) بيگانه شـکل بگيـرد؟ وقتـي از ويژگي هاي جوامع غربي سـخن بـه ميـان مـيآيـد نمـيتـوان از دو مفهـوم مدرنيتـه و سکولاريسم اجتناب نمود، بخصوص براي فهم نگرش و سياست ها نسـبت بـه ديـن و دين داري توجه به اين دو مفهوم داراي اهميت است .
٢. American Foreign Policy Council (٢٠١٤) World Almanac of Islamism, Rowman & Littlefield, New York, Usa. ٣.
٧. Erlanger (٢٠٠٩) "French Mosque ’s Sym-bolism Varies With Beholder, " New York Times (December ٢٧, ٢٠٠٩) http://www.