Abstract:
هدف تحقیق، شناسایی و اولویتبندی عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهش فرهنگیان و راهکارهای برونرفت از آن، بر اساس دیدگاه دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش لاهیجان است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، جامعة آماری شامل همة دبیران بود که تعداد 113 نفر از آنان بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به شیوۀ تصادفی طبقهای بهعنوان گروه نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته، حاوی تعداد 30 سؤال بسته پاسخ، و 12 راهکار در طیف آرایش رتبهای با پایایی 87/0 جمعآوری شد.تجزیه و تحلیل دادهها، بر اساس روشهای توصیفی و آمار استنباطی در حد آزمون Z تک گروهی و تحلیل واریانس یک راهه (F) نشان داد: به ترتیب عوامل نظام اداری ـ ساختاری، انگیزشی، فردی و فرهنگی در پژوهش فرهنگیان نقش بازدارندگی مؤثر و معنیداری دارند و عوامل مربوط به سیاستگذاری نظام تحقیقاتی و نحوة ارائه خدمات پژوهشی، به فرهنگیان تأثیر بازدارندگی معنیداری ندارند. تفاوت میزان شدت بازدارندگی عوامل مختلف مورد مطالعه معنیدار نمیباشد. همچنین فقدان قوانین و مقررات مشخص، برای ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و مناسب نبودن شیوة ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی فرهنگیان، مؤثرترین بازدارنده پژوهش فرهنگیان شناخته شدند. برنامهریزی برای فرهنگسازی و ایجاد بسترهای مناسب، برای پژوهش به همراه آموزش و ارتقاء توانمندیهای علمی و عملی فرهنگیان، در زمینة پژوهش از اولویتدارترین راهکارهای برونرفت شناسایی شدند.
Machine summary:
"میزان توجه به مؤلفههای اخلاق پژوهش در کتاب کار مطالعات اجتماعی پایه ششم مقطع ابتدایی مؤلفه نوع طرحواره فراوانی کل مؤلفه درصد تصویر و شکل کلمه و جمله مضمون صداقت، راستی و راستگویی و دوری از دروغ گویی ـ ـ 4 4 79/13 رازداری، امانت داری ـ ـ 1 1 45/3 صبر و شکیبایی، حلم و بردباری و دوری از عجله و شتاب ـ ـ 3 3 34/10 پرورش روحیه قدردانی و تشکر از دیگران ـ ـ ـ ـ ـ تعاون، همکاری و کارگروهی ـ 5 ـ 5 24/17 داشتن پشتکار و روحیه امید ـ ـ ـ ـ ـ توجه به اصل مسئولیتپذیری ـ ـ 3 3 34/10 مساوات، رعایت عدالت و حقوق دیگران ـ ـ 1 1 45/3 نوآوری و خلاقیت 3 ـ ـ 3 34/10 شجاعت و جرات ورزی ـ 1 2 3 34/10 حفظ حریم خصوصی و توجه به آزادیهای مشروع 6 ـ ـ 6 69/20 جمع 9 6 14 29 100% نتیجهگیری برنامهریزی درسی، یکی از اساسیترین پایههای آموزش و پرورش هر کشوری محسوب میشود."