Abstract:
هدف از این نوشتار بررسی تطبیقی برنامه درسی تکنولوژی آموزشی کشورهای منتخب با ایران است. برای این مقصود با استفاده از روش توصیفی- مقایسهای، 12 دانشگاه مهم دنیا از نه کشور جهان انتخاب شد و برنامه درسی کارشناسی ارشد آنها با برنامه درسی این رشته در ایران در سه حیطه برنامه درسی، سرفصلها، و رویه و خطمشیها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در سه حیطه مذکور بین کشورهای پیشرفته و همچنین بین کشورهای پیشرفته و ایران تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد. همچنین برخی از نوآوریهای این رشته در دانشگاههای مهم جهان شناسایی گردید. از جمله مهمترین این نوآوریها، تنوع اهداف برنامه درسی، تعدد واحدها و درسهای اختیاری، داشتن آزمون جامع و حضور دانشجویان در کمیته بازنگری برنامه درسی بود. بر اساس بررسیهای انجام شده پیشنهادهایی برای برنامه درسی ایران به ویژه در حوزه اهداف، سرفصلها و رویههای اجرایی ارائه گردید.
Machine summary:
در حيطه رويه ها و خط مشيهاي اجرايي نيز شيوه بازنگري برنامه درسي رشته ، وجود يا فقدان آزمون جامع ، داشتن واحد پايان نامه ، تعداد ترم هاي تحصيلي که دانشجويان هر دوره بايد بگذرانند، تعداد هفته هاي آموزشي که در طول ترم کلاس ها داير است ، و در نهايت نحؤە ارائۀ دوره (مجازي يا حضوري)، مورد تحليل و مقايسه قرار مي گيرد.
حيطه ها عناصر اطلاعات آماده سازي دانشجويان براي تدريس در مدارس و اهداف دانشگاه ها و انجام پروژه هاي مرتبط با حوزه طراحي اهداف و و اجراي دوره هاي آنلاين و مجازي روش ها روش ها کتابخانه اي- پروژه اي، نمايشي و آنلاين کار عملي و تکاليف مجازي (آزمون کتبي وجود ارزشيابي ندارد) دروس اصلي ٨ درس (٢٨ واحد) دروس اختياري ندارد ٨ درس (مديريت رسانه اي- توسعه آموزشي - سرفصل ها طراحي آموزشي- نظريه هاي يادگيري- ارتباطات کل سيار- سيستم هاي اطلاعاتي- آموزش از راه دور- برنامه درسي (دانشگاه توليد مواد آموزشي ) فناوري ) بازنگري بله - توسط کميته بازنگري برنامه هاي درسي آزمون جامع ندارد پايان نامه دارد فرايندها و خط تعداد ترم مشيهاي هفت آموزشي تحصيلي تعداد هفته در 14 ترم نحوه ارائه دوره حضوري و آنلاين اطلاعات جدول (٣) نشان ميدهد که در دانشگاه هاکتپ دوره ها هم به صورت آنلاين و هم حضوري برگزار ميگردد.