Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه پیشگیریپنسیلوانیا بر خوشبینی، رضایت از زندگی و تجربههای هیجانی مثبت و منفی دانشجویان انجام شد. روش: در این پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون همراه با پیگیری، شصت دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به آزمون تجدیدنظر شدة جهتگیری زندگی (LOT-R، اسچیر، کارور و بریگز، 1994)، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (DASS، لاویباند و لاویباند، 1995)، برنامه عاطفی مثبت و منفی (PANAS، واتسون، کلارک و تلگن، 1988) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS، دینر، ایمونس، لارسن و گریفین، 1985) پاسخ دادند. در هفت جلسه دو ساعته آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخلهای در افزایش میزان خوشبینی، سطح رضامندی از زندگی و عاطفة مثبت و در کاهش میزان افسردگی، اضطراب، تنیدگی و سطح عاطفة منفی دانشجویان موثر بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعة حاضر از نقش تعیین کنندة آموزش تابآوری به کمک تقویت تفکر خوشبینانه، بهبود مدیریت هیجانی و مهارتهای روابط بینفردی، برای کمک به تحقق ایدة ایمنسازی روانی فراگیران به طور تجربی حمایت کرد.
Machine summary:
Goetz, Frenzel, Pekrun & Hall 7.
Mann, Hosman, Schaalma & de Vries 8.
Soderstrom, Dolbier, Leiferman & Steinhardt 3.
Peng, Li, Zuo, Miao, Chen, Yu, Liu & Wang 9.
بنابراين ، با توجه به نتايج مطالعات مختلف دربـارة ضـرورت انجـام مطالعـاتي بـا هدف تجهيز روان شناختي دانشجويان در مواجهـه بـا تجربـه هـاي هيجـاني منفـي در موقعيت هاي تحصيلي، محققان پژوهش حاضر در نظر دارند که براي اولين بار با طرح برنامۀ مداخله اي مبتني بر بازآموزي اسنادي، در قلمرو مطالعاتي مديريت تجربـه هـاي هيجاني در زمينه هاي تحصيلي، اثربخشي اين برنامۀ آموزشي را به طور تجربـي مـورد آزمون قرار دهند.
Seligman, Ernest, Gillham, Reivich & Linkins 2.
Cutuli, Chaplin, Gillham & Reivich 5.
Ong, Bergeman, Bisconti & Wallace 6.
Compton, Wirtz, Pajoumand, Claus & Heller 10.
Phillips, Bull, Adams & Fraser 13.
Wong, Fu, Chan, Chan, Liu, Law & Yip 7.
1. Tomba, Belaise, Ottolini, Ruini, Bravi, Albieri, Rafanelli, Caffo & Fava 2.
Rooney, Hassan, Kane, Roberts & Nesa 4.
Ruini, Ottolini, Tomba, Belaise, Albieri, Visani, Offidani, Caffo & Fava 8.
Resilience in response to life stress: the effects of coping style and cognitive hardiness.
The evaluation of a mind/body intervention to reduce psychological distress and perceived stress in college students.
An examination of the effects of stress management training for Japanese college students of social work.
Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life.