Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه های تدریس اثربخش در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان و میزان به کارگیری این مؤلفه ها صورت گرفت. روش این مطالعه از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان و خبرگان حیطه برنامه درسی (تعداد ده نفر) بودند. ابتدا با استفاده از روش دلفی، مؤلفههای تدریس اثربخش از دیدگاه خبرگان شناسایی شد و با توجه به این مؤلفهها پرسشنامهای طراحی گردید که میزان پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. در مرحله بعد پرسشنامه بین 364 نفر از دانشجویان (با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) توزیع شد. دادهها به روش خودپاسخگویی از نمونههای پژوهش دریافت شد و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این مطالعه نشان داد مؤلفههای روابط انسانی، طرح درس مطلوب، توجه به محیط یادگیری، انجام دقیق روش تدریس مناسب، ویژگیهای شخصیتی مدرس و ارزشیابی به موقع، بیشترین تأثیر را بر متغیر تدریس اثربخش دارند و میزان به کارگیری این مؤلفهها در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان تقریبا رضایتبخش بود.
Machine summary:
پژوهش درباره کيفيت تدريس در دانشگاه از جمله مهم ترين مسائلي است که از يک سو بازخورد مناسب براي تجزيه و تحليل مسائل آموزشي، تصميم گيريهاي اساسي و برنامه ريزي راهبردي در اختيار مسئولان و دست اندرکاران آموزش عالي قرار ميدهد و از سوي ديگر اعضاي هيأت علمي با آگاهي از کيفيت عملکرد خود در جريان تدريس قادر خواهند بود به اصلاح شيوه ها و روش هاي آموزشي و در نتيجه ، افزايش کيفيت تدريس خود بپردازند.
ايزلر١ (٢٠٠٠) معتقد است کيفيت تدريس اساتيد از جمله عوامل قابل توجهي است که بايد به عنوان بخشي از اهداف دانشگاهي مد نظر قرار بگيرد چرا که برايند آن کيفيت مطلوب يادگيري است و در مراکز آموزش عالي به عنوان زمينۀ ارتقا فرصت هاي يادگيري مؤثر براي دانشجويان تعريف مي شود (ويدويچ٢، ٢٠٠٢؛ به نقل از شعباني ورکي و حسينقليزاده ، ١٣٨٥: ٢).
برخي ديگر بر اين باورند که منظور از بعد کيفي آموزش ، در واقع بررسي ميزان مؤثر بودن فعاليت هاي تدريس است که شامل مهارت هاي تدريس ، انگيزش ، شخصيت ، رفتار در کلاس و توانايي علمي استاد مي شود (ويتروک٣ و همکاران ، ١٩٩٦: به نقل از رحال زاده ، ١٣٨٨: ٢٢٨) و با خصوصياتي که مارش و همکاران (٢٠٠٩) براي کيفيت تدريس بر ميشمرند، مطابقت دارد.
Comparison of effective teaching between viewpoint of teachers and students medicine Science University in Gilan.