Abstract:
این تحقیق با هدف "نگرش دانشجویان به نقش وسایل ارتباط جمعی در زندگی فردی واجتماعی" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان ارشد رشته ارتباطات دانشگاه آزاد ورودی 1389 می باشند که تعداد آنها 68 نفر است که به دلیل کم بودن جامعه آماری در این تحقیق از نمونه گیری تمام شماری استفاده شده است. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان داد که وسایل ارتباط جمعی می توانند با ارائه برنامه های سیاسی افکار مردم را تحت تأثیر قرار دهند، وسایل ارتباط جمعی به میزان زیاد و خیلی زیادی زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده اند، آسانی دسترسی و کم هزینه بودن رسانه های جمعی مورد توجه افراد است، وسایل ارتباط جمعی می توانند به میزان زیاد و خیلی زیادی در انسجام اجتماعی نقش داشته باشند، در این دوره زمانی تأثیر رسانه های جمعی زیاد و خیلی زیاد است، وسایل ارتباط جمعی تأثیرات سیاسی زیاد و خیلی زیادی در افراد دارد، وسایل ارتباط جمعی در یادگیری جامعه پذیری افراد تأثیر میگذارد، واداشتن آنان به مشارکت در طرح های توسعه ملی یکی از وظایفی رسانه های جمعی است که یه نظر آنها مهم است، وسایل ارتباط جمعی از نظر برنامه های اقتصادی نقش زیاد و خیلی زیادی دارند، تلویزیون از سایر وسایل ارتباط جمعی مخاطب بیشتری جذب می کند، رسانه ها در مواقع بحران به میزان زیاد و خیلی زیادی اثرگذارند، برنامه های مختلف وسایل ارتباط جمعی می تواند افکار عمومی را تغییر دهند و به میزان کم و خیلی کمی از نقش خبررسانی وسایل ارتباط جمعی راضی هستند.
Machine summary:
بررسيهاي انجام شده در اين پژوهش نشان داد که وسايل ارتباط جمعي مي توانند با ارائه برنامه هاي سياسي افکار مردم را تحت تأثير قرار دهند، وسايل ارتباط جمعي به ميزان زياد و خيلي زيادي زندگي افراد را تحت تأثير قرار داده اند، آساني دسترسي و کم هزينه بودن رسانه هاي جمعي مورد توجه افراد است ، وسايل ارتباط جمعي مي توانند به ميزان زياد و خيلي زيادي در انسجام اجتماعي نقش داشته باشند، در اين دوره زماني تأثير رسانه هاي جمعي زياد و خيلي زياد است ، وسايل ارتباط جمعي تأثيرات سياسي زياد و خيلي زيادي در افراد دارد، وسايل ارتباط جمعي در يادگيري جامعه پذيري افراد تأثير ميگذارد، واداشتن آنان به مشارکت در طرح هاي توسعه ملي يکي از وظايفي رسانه هاي جمعي است که يه نظر آنها مهم است ، وسايل ارتباط جمعي از نظر برنامه هاي اقتصادي نقش زياد و خيلي زيادي دارند، تلويزيون از ساير وسايل ارتباط جمعي مخاطب بيشتري جذب مي کند، رسانه ها در مواقع بحران به ميزان زياد و خيلي زيادي اثرگذارند، برنامه هاي مختلف وسايل ارتباط جمعي مي تواند افکار عمومي را تغيير دهند و به ميزان کم و خيلي کمي از نقش خبررساني وسايل ارتباط جمعي راضي هستند.
در مورد دوام اخبار بايد گفت خبرهاي راديو و تلويزيوني هميشه قابل استفاده نيستند در صورتي که شنوندگان و بينندگان نتوانند در اوقات معين پخش اخبار به راديو گوش دهند يا به تلويزيون نگاه کنند، ديگر براي کسب خبر هاي منتشر شده از اين وسائل امکان جديدي بدست نمي آورند، در حاليکه مطبوعات به طور مداوم قابل بهره برداري هستند و اخبار آنها را مي توان به دلخواه در اوقات مختلف شبانه روزي در محل کار، اتوبوس يا خانه نگاه کرد و به دقت مطالعه کرد و در صورت لزوم مرور کرد يا با ديگر روزنامه ها مقايسه کرد.