Abstract:
انسان موجودی اجتماعی است و زندگی در جامعه علاوه بر مزایا و امتیازاتی که برای وی به ارمغان آورده است ، مسائل و مشکلاتی را نیز به همراه آورده است. یکی از مسائل اجتماعی در ایران که در این پژوهش به آن پرداخته شده است، مسئله خشونت در میان جوانان است. هدف این پژوهش شناخت علل اجتماعی و فرهنگی بروز خشونت در جوانان است که جهت مطالعه آسانتر به مطالعه ی موردی پسران 25-20 ساله ی منطقه ی 15 شهر تهران پرداخته شد. در این پژوهش به دلیل گستردگی موضوع سعی شده است تا از نظریات مختلفی مانند نظریه ی اگینز،نظریه انتقال فرهنگی ساترلند، یادگیری اجتماعی باندورا، نظریه آنومی و ساختار خانواده گود و نظریه ناکامی- پرخاشگری و نیز کنش اجتماعی پارسونز به صورت تلفیقی استفاده گردد. روش به کار برده شده در پژوهش حاضر، روش پیمایشی با تکنیک پرسشنامه می باشد که در پاسخ به سوالات به این نتایج دست یافته شد: میان وضعیت تحصیلی و بروز خشونت در جوانان ارتباط مستقیم و مثبت و بالایی وجود دارد. میان پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده و بروز خشونت در جوانان رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. میان مصرف موادمخدر و خشونت ارتباط معناداری دیده نشد و این فرضیه به اثبات نرسید. در سوال چهارم به رابطه معناداری میان از هم گسیختگی خانواده وخشونت دست یافته شد و در سوال اخر نیز به ارتباط معنادار میان برنامه های خشن رسانه ها و بروز خشونت رسیدیم.
Machine summary:
روش به کار برده شده در پژوهش حاضر، روش پيمايشي با تکنيک پرسشنامه مي باشد که در پاسخ به سوالات به اين نتايج دست يافته شد: ميان وضعيت تحصيلي و بروز خشونت در جوانان ارتباط مستقيم و مثبت و بالايي وجود دارد.
مدل پژوهش مدل درنظرگرفته شده اين پژوهش بدين قرار ميباشد: (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه هاي پژوهش به نظرمي رسد بروز خشونت در جواناني که افت يا شکست تحصيلي يا ترک تحصيل داشته اند بيشتر است .
يعني کساني که در تحصيلات خود دچار شکست يا افت تحصيلي يا ترک تحصيل شده اند نتايج پاسخ هاي آنان به پرسشنامه اينگونه افراد نشان داده است که بيشترين خشونت را داشته اند و تحصيلات و عدم موفقيت در آن مي تواند علت بسيار موثر و مهمي در بروز خشونت باشد، پس اين فرضيه تاييد شد .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ارقام و آمار منتج شده از اين پژوهش نشان ميدهند که فرض رابطه ي بين تماشاي فيلم هاي خشن و انجام بازي هاي کامپيوتري خشونت بار و بروز خشونت در جوانان درست مي باشد .
٤. بحث با توجه به هدف پژوهش حاضر که شناسايي علل اجتماعي و فرهنگي بروز خشونت در پسران ٢٥-٢٠ ساله منطقه ١٥ شهر تهران در سال ١٣٩١ بود، به اين نتيجه گيري کلي دست يافته شد که از ميان علل اجتماعي و فرهنگي فراواني که مي توانند در بروز اين پديده ي اجتماعي موثر باشند با توجه به فرضيه هاي در نظر گرفته شده ، ميزان موفقيت تحصيلي جوانان تاثير بسيار بسزا و قوي بر بروز خشونت و پرخاشگري در جوان مي تواند داشته باشد و پس از آن بيشترين تاثير را تماشاي فيلم ها خشن و انجام بازي هاي رايانه اي خشونت بار توسط جوان بر خشونت وي مي تواند داشته باشد.