Abstract:
امروزه صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها به یکی از مهمترین صنایع در جهان تبدیل شده است. هدف این پژوهش ، بررسی نگرش مدیران و کارشناسان ورزش و گردشگری درباره اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی بر جامعه میزبان بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در دو حوزه ورزش و گردشگری تشکیل داده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی استاندارد هریتز و روس (2010) بوده که پس از ترجمه و ایجاد تغییرات جزیی جهت بومی سازی و تایید روایی و پایایی(83 :α) توزیع گردید. داده های 203 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای SPSS و Amos نسخه 21 و با استفاده از آزمون بارتلت، شاخص KMO، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافته های شاخص KMO و آزمون بارتلت مناسب بودن داده های جمع آوری شده را جهت انجام تحلیل عاملی اکتشافی تایید می کرد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل تحت عنوان" اثرات مثبت" و "اثرات منفی" استخراج شد. همچنین در بررسی مهم ترین عامل ها، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، شاخص« افزایش سطح اشتغال و درآمد» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات مثبت و شاخص « ایجاد اشتغال کاذب در زمان رویداد گردشگری و بیکاری پس از آن به دلیل فصلی بودن گردشگری ورزشی» با بار عاملی 86/0 در مولفه ی اثرات منفی، مهم ترین اثرات اقتصادی گردشگری ورزشی در جامعه میزبان بودند.
Machine summary:
Tao & Wall مطالعاتي که در زمينه برگزاري رويداد هاي ورزشي و گردشگري برخواسته از آن انجام گرفته ، اکثر نويسندگان اغلب آن را به عنوان عاملي براي بالا بردن کيفيت زندگي ساکنان ، بهبود اقتصاد و افزايش غرور و روحيه در جامعه نام مي برند (زياکس ١، ٢٠١٠؛ ١٤٨ و ويلتري، ميلر، هريز٢، ٢٠٠٩؛ ١٢٢).
يافته هاي مشابه در تمامي مطالعاتي که در زمينه برگزاري رويداد هاي ورزشي انجام گرفته ، اين است که منافع اقتصادي حاصل از برگزاري رويدادها بيشتر از هزينه هاي آن است ، و محققان دليل اصلي آن را در درجه اول گردشگران مي دانند و عنوان مي کنند که برگزاري يک رويداد ورزشي باعث مي شود که افراد زيادي در يک محدوده زماني براي تماشا و مشارکت در ورزش به جامعه ميزبان رفته و اين امر باعث کسب درآمد براي هتل ها، رستوران ها و همچنين ايجاد کسب و کار جديد و رونق خرده فروشي مي شود (اُ.
Gibson, Kaplanidou, & Kang 2.
6. Andereck, Valentine, Knopf, & Vogt 7.
با توجه به شکل چهار و يافته هاي اين پژوهش "افزايش سطح اشتغال و درآمد" با بار عاملي (٠/٨٦) از ديدگاه صاحب نظران ورزش و گردشگري مهم ترين تاثير مثبت گردشگري ورزشي بر جامعه ميزبان مي باشد.
براين و چاليپ (٢٠٠٨) که در يافته هاي خود عنوان کرده بودند که برگزاري رويداد ورزشي باعث مي شود که افراد زيادي در يک محدوده زماني براي تماشا و مشارکت در ورزش به جامعه ميزبان مسافرت کنند و اين امر باعث رونق گرفتن و کسب در آمد براي هتل ها، رستوران ها و همچنين ايجاد کسب و کار جديد و رونق خرده فروشي بشود، همخواني دارد.
Sport tourism on the islands: The impact of an international mega golf event.