Abstract:
زمینه و هدف: مدلهای تعالی سازمانی در قالب الگوهای ارزیابی، ابزارهای کارآمدی هستند که می توانند مفاهیم و ارزشهای سازمانی، به کارگیری روشهای خودارزیابی، و یادگیری سازمانی را در سازمانها نهادینه کرده و امکان بهبود مستمر فرآیندها بر اساس ماموریت محوله و نیازهای ذی نفعان کلیدی را فراهم کنند. هدف این تحقیق شکل دهی یک الگوی مفهومی جامع در خصوص اجرای مدل تعالی سازمانی است.
روش: رویکرد مورد استفاده در این تحقیق، استقرایی و روش به کار گرفته شده، مفهوم سازی بنیادی است و داده های تحقیق حاصل مصاحبه با مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. پدیده و سوال اصلی تحقیق، اجرای مدل تعالی سازمانی در نیروی انتظامی (ناجا) و شرایط علی، بسترها، موانع و اقدامات اجرای این مدل در این سازمان است.
یافته ها: بر اساس داده های تحقیق، بسترهای اجرای مدل به دو مقوله بسترهای بیرونی و درونی تقسیم بندی می شود. اقدامات مقتضی نیز به دو حوزه راهبردی و عملیاتی و موانع اجرای مدل به دو دسته الزامات سخت و نرم گروه بندی می شود. در نهایت اجرای مدل باعث افزایش کارایی و اثربخشی در نیروی انتظامی خواهد شد.
نتیجه گیری: بررسی مدلهای تعالی سازمانی و کیفیت در پلیسهای دنیا نشان داد که توجه به مباحث تعالی در این واحدها اهمیت و ضرورت دارد و به کارگیری درست این مدلها، موجب کاهش هزینه ، افزایش رضایت جامعه و کارکنان و نظام مند شدن فرآیندها خواهد شد
Machine summary:
جدول ١: تعاريف تعالي (ميرسپاسي و همکاران ، ١٣٨٩: ٣) نويسنده سال تعريف اسميت ٢٠٠٦ رويکرد مستمر و اقدامي راهبردي براي برآورد کامل رضايت مشتريان ديويس و گويج ٢٠٠٠ بينش تحليل و برآوردسازي انتظارات در افق درازمدت وستون ٢٠٠٩ فرارفتن از انتظارات مشتري و مشعوف ساختن آنها مولين ٢٠٠٢ برآورد کامل نيازهاي ذي نفعان با کمترين هزينه سازماني و با بالاترين کيفيت دال و ويليامز ٢٠٠٠ همان کيفيت در مفهوم سنتي است اما در لباس جديد کاپلان و نورتون ١٩٩٦ ايجاد تعادل بين وجوه مالي ، فرايندي ، مشتري و رشد و يادگيري براي تحقق اهداف شارما و تالوار ٢٠٠٧ رسيدن به حد کمال در امر کيفيت جلوداري ممقاني ١٣٨٧ برآوردسازي انتظارات جامعه و احترام به ارزشهاي محوري آن گرامي و عليزاده ١٣٨٤ عملکرد برجسته مديريت يک سازمان که منجر به نتايج درخشان مي شود حاجي ميرعرب ١٣٨٤ رسيدن به تعادل و کمال در سه حوزة علم ، هنر و اخلاق در تعريف مدل بنياد اروپايي مديريت کيفيت (EFQM)، سازمانهاي متعالي به سطوح برجسته اي از عملکرد دست يافته و آن را حفظ مي کنند، به گونه اي که انتظارات تمامي ذي نفعان خود را محقق مي کنند يا از آن فراتر مي روند و از مفاهيم بنيادي مديريت به شرح زير نشئت مي گيرند: 1.