Abstract:
اساس این تحقیق در بیان نظریه هم آغوشی حوزه های عرفی و قدسی، دین و دنیا و امور لاهوتی و ناسوتی و نقد تصور رایج حقیقی دانستن دوگانه بینی در این عرصه است. این تحقیق در ادامه نوشته های دیگر نگارنده و مطالعات تجربی برای نشان دادن اعتباری بودن این تفکیک بوده و این بار موضوع سوگواری ها را برای اثبات تجربی نظریه خویش برگزیده است. بخشی از تحقیق در زمینه وسایل سوگواری است و می خواهد نشان دهد که ناب انگاری درباره کنش های مذهبی و برچسب قدسی زدن صرف به آن با واقعیت اجتماعی هم خوانی ندارد و در واقعیت اجتماعی امور قدسی کاملا از امور دنیوی منتزع نیستند، چنان که سوگواری ها با وجود جلوه مذهبی و معنوی خود به شیوه های گوناگونی با زندگی مردم پیوند دارند. از جمله اینکه گردش مالی عظیمی در پشت سوگواری ها نهفته است که در دوام این کنش موثر است.
The present study aims at reaching a reconciliation of the sacred and the profane، the religious and the secular، the divine and the mundane worlds، and also a critique of authentication of the prevalent dualism in this demesne. Serving as a sequel to the present author’s works and field studies، this study tries to demonstrate the arbitrary nature of the distinction as referred to earlier. In treating the instruments employed in mourning ceremonies، sections of the study exhibit that ritual absolutism and sanctification stand in contradiction to social realities. That is to say، the sacred is not totally separated from the profane. For instance، given their religious and spiritual manifestations، mourning ceremonies are diversely connected to the everyday life. Further، the immense cash flow behind such ceremonies helps to sustain the continuity of the ritual.
Machine summary:
بخشی از تحقیق در زمینۀ وسایل سوگواری است و میخواهد نشان دهد که نابانگاری دربارٔە کنش های مذهبی و برچسب قدسیزدن صرف به آن با واقعیت اجتماعی هم خوانی ندارد و در واقعیت اجتماعی امور قدسی کاملا از امور دنیوی منتزع نیستند، چنانکه سوگواریها با وجود جلؤە مذهبی و معنوی خود به شیوههای گوناگونی با زندگی مردم پیوند دارند.
از ایجاد درآمد برای تعزیه گردانان و صنف روضه خوان و مداح و منبریها و نظایر آن ها، که این ایام فصل رونق کسب و کارشان است و همواره دریافتی های قابل توجهی داشته اند که بگذریم ، مروری بر ابزار و وسائل متداول سوگواری به خوبی مبین عظمت چرخ اقتصاد عزاداری است .
برای مثال ، چنان که در بررسی میدانی مشاهده شد، در رشت که تا سه دهۀ پیش فقط دو فروشگاه ثابت وسائل عزاداری وجود داشت ، در ایام محرم صدها مغازه در کنار کار خود به فروش ابزار سوگواری می پردازند.
وسائل و ابزار به کاررفته در مراسم دهۀ اول محرم و اربعین آن قدر متنوع و پرمصرف هستند که صنعت بزرگی را شکل داده اند و بازار گسترده و ویژه ای به وجود آورده اند و مشاغل و حرف گوناگونی را با آن درگیر و هزینه های هنگفتی ایجاد کرده اند که به معنای ایجاد درآمد برای برخی صنوف است .
بازار علامت : قیمت انواع علم و علامت بسته به اندازه و تعداد تیغه ها و تندیس ها، استاد سازنده و جنس آن ها که آهن یا برنج باشد و قلمکاری شده یا نشده باشد یا طلاکوب یا نقره کوب باشد متفاوت است و از ٢٠٠ هزار تومان (درسال ١٣٧٨) به بالاست و تا بیش از ٧٠٠ میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود.