Abstract:
یکی از اهداف تاسیس مدارس شبانه روزی، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و پایبند به اجرای شعایراسلامی است. هدف این پژوهش، مقایسه مدارس شبانه روزی با عادی از منظر میزان پایبندی دانشآموزان به انجام شعایر اسلامی است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن علی مقایسهای است. جامعه آماری شامل 54961 نفر دانشآموز شبانه روزی و عادی در دورههای تحصیلی راهنمایی و متوسطه استان چهارمحال و بختیاری در سال 92 است. از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای طبق فرمول کوکران 520 نفر انتخاب گردید. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی، از روایی محتوا زیر نظر متخصصان و روایی سازه استفاده گردید. اندازه KMO به منظور بررسی همبستگی درونی گویهها 907/0 و پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. دادهها از طریق آزمونهایT و ANOVA و با نرم افزار SPSS 18 تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد، بین میزان گرایش دانشآموزان مدارس شبانهروزی و عادی به اجرای شعایر اسلامی تفاوت معنادار وجود نداشت، اما در مقولات اجرای واجبات، نوافل و فعالیتهای مذهبی و اجتماعی تفاوت وجود داشت و هر دوگروه خود را در اجرای واجبات نسبت به نوافل، مقیدتر دانستند. همچنین دانشآموزان دوره راهنمایی نسبت به دانشآموزان دوره متوسطه در اجرای شعایراسلامی مقیدتر بودند
Machine summary:
A of curriculum planning, Isfahan University, Isfahan, Iran Abstract Creating equal educational opportunities as well as students' fidelity to Islamic fundamentals has been one of the chief aims of establishing residential schools.
از آن جایی که موضوع پژوهش حاضر در باره میزان پایبندی دانشآموزان مدارس شبانه روزی به شعائر دینی است، علاوه بر موارد ذکر شده تحقیقاتی با محوریت گرایش دینی و اجرای شعائر مذهبی در بین دانشآموزان صورت گرفته است که در این زمینه به بعضی از موارد اشاره میشود: در تحقیقی عسکری (Askari, 1997) و مسعودیفر (Masudifar, 1997)، بحرینی بروجنی (Bahreini Boroujeni, 2010) میانگین نگرش مثبت دختران را نسبت به پسران در اجرای شعائر مذهبی بیشتر اعلام نمودهاند.
فرضیه 2: بین مدارس شبانه روزی از منظر میزان پایبندی دانشآموزان به انجام شعائر اسلامی(در اجرای واجبات، نوافل و فعالیتهای مذهبی، اجتماعی) تفاوت وجود دارد.
با توجه به دادههای جدول شماره 4، Tمحاسبه شده با (05/0 =α 518 =df ) برابر با227/0 و کوچکتر از T جدول بحرانی بوده است، بنابراین بین پایبندی دانشآموزان به شعائر اسلامی مدارس عادی و شبانهروزی تفاوت معناداری وجود نداشته است.
در رابطه با بررسی معناداری تفاوت بین پای بندی دانشآموزان شبانه روزی و عادی به شعائر اسلامی در مدارس راهنمایی، T مشاهده شده برابر044/0- بوده که در سطح معناداری 05/0 و با درجه آزادی 258 کوچکتراز T بحرانی جدول است.
در رابطه با بررسی معناداری تفاوت بین پای بندی دانشآموزان شبانه روزی و عادی به شعائر اسلامی در مدارس متوسطه، T مشاهده شده برابر 078/1 بوده که در سطح معناداری 05/0 و با درجه آزادی 258 کوچکتراز T بحرانی جدول است.