Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت موجود و مطلوب تصمیم‌گیرندگان در فرایند طراحی و تدوین برنامه‌درسی آموزش صنعتی انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران آموزش 258 شرکت‌ صنعتی شهر مشهد بود 45 شرکت که دارای واحد آموزش مستقل و فعال بودند به روش هدفمند مورد بررسی قرار گرفت و از این بین، 25 شرکت با پژوهشگر همکاری کردند. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. در این پرسشنامه میزان اختیار تصمیم گیری سه گروه اصلی ذی نفع در آموزش صنعتی(واحد متقاضی برنامه آموزشی، واحد آموزش و مدرس) بر اساس 9 مؤلفه برنامه درسی در دو وضعیت موجود و مطلوب در طیفی 10 ارزشی مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون t و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که در وضعیت موجود مدرس دوره بیشترین میزان مشارکت در وضعیت مطلوب واحد آموزش بیشترین میزان مشارکت داشت. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات مشارکت هر یک از عوامل سه‌گانه تصمیم‌گیرنده در دو وضعیت موجود و مطلوب با یکدیگر تفاوت داشت و میزان مشارکت مورد انتظار برای هر یک از عوامل سه‌گانه در وضعیت مطلوب بیشتر بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین میانگین نمرات مشارکت عوامل سه‌گانه تصمیم‌گیرنده در دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود داشت. علاوه بر این میزان مشارکت عوامل سه‌گانه در تصمیم‌گیری در شرکت‌های بزرگ، کوچک و متوسط با یکدیگر تفاوت نداشت.
Machine summary:
No 21 (continus 48) Spring 2016, Pages 30-43 Analysis of current and desired status of decision-makers in the process of curriculum designing and codification in Industrial Training Morteza karami , Fatemeh Aarfa , Fatemeh Vafaii 2 Associate Professor, Educational Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran 2MA.
Curriculum Planning, Educational Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran Abstract The purpose of the present study was analyzing current and desired status of decision-makers in the process of designing and curriculum codification in Industrial Training.
یافتههای پژوهش سؤال 1: از منظر مدیران آموزش شرکتهای صنعتی، وضعیت موجود مشارکت گروههای سه گانه (واحد آموزش، متقاضی دوره، مدرس دوره) در فرایند تصمیمگیری در خصوص هر یک از عناصر نهگانه برنامه درسی در دورههای آموزشی صنعتی چگونه است؟ به منظور پاسخدهی به این سؤال که از شاخصهای توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) استفاده شد (جدول شماره 2).
سؤال 2: از منظر مدیران آموزش شرکتهای صنعتی، وضعیت مطلوب مشارکت عوامل سه گانه (واحد آموزش، متقاضی دوره، مدرس دوره) در فرایند تصمیمگیری در خصوص هر یک از عناصر نهگانه برنامه درسی در دورههای آموزشی صنعتی چگونه است؟ به منظور پاسخدهی به این سؤال از شاخصهای توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) استفاده شد (جدول شماره 3).
یافتهها نشان داد که میانگین نمرات مشارکت هر یک از عوامل سهگانه واحد آموزش، متقاضی دوره و مدرس دوره در تعیین عناصر نهگانه برنامه درسی در دورههای آموزش صنعتی در وضعیت موجود و مطلوب متفاوت از یکدیگر است.