Abstract:
هدف این مطالعه واکاوی اشتغال پذیری دانشجویان سال آخر در یک مرکز آموزشعالی تک جنسیتی ویژه زنان؛ یعنی دانشگاه نهاوند بود. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان سال آخر مقطع تحصیلی کارشناسی بودند. روش پژوهش به صورت تمام شماری و حجم نمونه شامل ١٠٣ نفر بود. پایایی ابزار سنجش ، پس از رواسازی مجدد آن توسط اعضای هئیت علمی دانشگاه بوعلی سینا، به وسیله آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد و به طور متوسط ٠/٩١ به دست آمد. بررسی مولفه های اشتغال پذیری دانشجویان زن نشان داد که میانگین مولفه مهارتهای ارزیابی بیشتر از سایر ابعاد اشتغال پذیری است . همچنین در مولفه های مهارتهای عمومی، مهارت حل مسئله ، مهارتهای عددی و حسابی ، کیفیتهای فردی ، مهارتهای ارزیابی و یادگیری توسعه شغلی از توانمندی مطلوبی برخوردارند. اما میانگین مولفه معرفی خود به کارفرما به طور معنادار پایین تر از حد مطلوب بود. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه با بیشترین اثر علی کل (٠/٣٩٤) بیشترین نقش را در تبیین اشتغالپذیری زنان دانشجو دارد.
Machine summary:
جکسون (٢٠١٤ ,Jackson)، هيليج و پولارد (١٩٩٨ ,Pollard &Hillage )، شهبازي و علي بيگي ,Ali-beigi &Shahbazi ) (٢٠٠٦ و زماني و فروزاني (,Forozani &Zamani ) نيز در مطالعات خود بر اين بعد تأکيد کرده اند و آن را يکي از مهم ترين ابعاد اشتغال پذيري دانش آموختگان ميدانند که در افزايش رقابت پذيري آنها در بازار کار نقش مؤثري دارد.
Pillai et al) (٢٠١٢، توانايي بهره گيري از فناوريهاي نو(٢٠٠٧ ,Sewell &Pool )، آگاهي تجاري & Sewell) (٢٠١٠ ,Pool ، تسلط به زبان انگليسي(٢٠١٥ ,Wasimudin)، رانندگي، مهارت حل مسئله (Shahbazi & Ali-beigi,٢٠٠٦; Malaysian Qualification Agency, ٢٠٠٦; (٢٠١٢ ,Panagiotakopoulos و توانايي مديريت ديگران يا همان مهارتهاي رهبري ,Rasul) Abd Rauf, Mansor, Mohamad Yasin & Mahamod, ٢٠١٣; Turhan & (٢٠١٤ ,Hsu &Lau, Hsu, Acosta ;,Akman تشکيل شده است .
در تحقيقات رحمت و همکاران (٢٠١٢ ,Zainal &Rahmat, Ahmad, Idris )، پل و اسول ,Sewell &Pool ) (٢٠٠٧، فوگيت و همکاران(٢٠٠٤ ,Ashforth &Fugate, Kinicki )، نايت و يورک Knight) (٢٠٠٢ ,Yorke & و شعبانعلي فمي و همکاران & Shaabanali Fami, Aghapoor) (٢٠١٠ ,Alambeigi مهارت ارزيابي يکي از مهم ترين شايستگيهاي مورد نياز دانش آموختگان براي اشتغال پايدار شناخته شده است .
Pita et al)، واسيمودين (٢٠١٥ ,Wasimudin)، بونتات و همکاران (٢٠١٣ ,Mustaffa &Buntat, Jabor, Sukri Saud, Syafeq Syed Mansor )، مارکس و هزارد (٢٠١٠ ,Huzzard &Marks ) و يوسف حسين و همکاران ,Yusof Husain, Mokhtar) (٢٠١٠ ,Mustapha &Ahmad در مطالعات خود به اين نتيجه رسيدند که بين توسعه مهارتهاي اطلاعاتي و ارتباطي با اشتغالپذيري دانش آموختگان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.