Abstract:
زمینه و هدف : احساس امنیت از مهمترین مولفه های اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی هر جامعه می باشد. هدف از نوشتار حاضر، واکاوی اجتماعی و روانشناختی احساس امنیت زنان در شهر مشهد بود. روش : در این تحقیق با بهره گیری از روش پیمایشی در سال ١٣٩٠ از زنان ٢٠ تا ٦٤ ساله شهر مشهد ٣٩١ نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته که از روایی(٦٨ درصد) بهره مند بود فرضیات تحقیق مورد آزمون و تجزیه و ت حلیل قرارگرفتند. یافته ها و نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون ، استفاده از رسانه های جمعی، نگرش به پوشش ، مقاومت اجتماعی و نگرش فرد به خود، مهمترین عوامل تاثیر گذار بر امنیت اجتماعی زنان در این تحقیق بود و به نحوی که این عوامل ، واریانس متغیر وابسته را ٥٥% تبیین کردند
Machine summary:
یافته ها و نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون ، استفاده از رسانه های جمعی، نگرش به پوشش ، مقاومت اجتماعی و نگرش فرد به خود، مهمترین عوامل تاثیر گذار بر امنیت اجتماعی زنان در این تحقیق بود و به نحوی که این عوامل ، واریانس متغیر وابسته را ٥٥% تبیین کردند .
احساس امنیت ، زنان ، رسانه های جمعی، مسئله اجتماعی، نگرش مقدمه تعاملات انسانی در زندگی اجتماعی در چهار حوزه ( اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ) صورت میگیرد، با توجه به این عوامل ، وجود امنیت در قالب مصادیق عینی در چارچوب رع ایت نظم و مشارکت پایدار شهروندان باعث ارتقاء کنترل اجتماعی می شود؛ در مقابل ، احساس امنیت به عنوان بعد ذهنی در بین گروه های اجتماعی از جمله زنان باعث پیشگیری از جرایم می گردد.
ضریب آلفای کرونباخ سازه ها تع داد گویه میزان آلفاء احساس امنیت (متغیر وابسته ) 10 0/710 حمایت اجتماعی 4 0/707 مقاومت اجتماعی 5 0/668 امنیت اقتصادی 4 0/702 رسانه های جمعی 3 0/606 نگرش فرد به خود 4 0/729 نگرش به پوشش 4 0/685 یافته ها مطالعه متغیر وابسته در این تحقیق ، احساس ام نیت زنان است که در جدول زیر در یک نگاه آماری می توان به نتایج بدست آمده اشاره کرد.