Abstract:
هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر دستورالعمل های مختلف کانون توجه بر عملکرد تیراندازان مبتدی بود . بدین منظور ١٦ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه علوم انتظامی با میانگین سنی ٣٣/ ٢١و انحراف معیار ١/٣٩که سابقه تیراندازی با تفنگ را نداشتند به روش نمونه گیری در دسترس ، انتخاب شدند. بعد از اجرای پنج تیر به عنوان آشنایی اولیه ، در سه بلوک شامل ١٠ تیر تحت سه شرایط کانون توجه بیرونی (توج ه به اینکه شبیه صندلی بایستند )، توجه درونی (توجه به حفظ زانو در زاویه ٩٠ درجه ) و شرایط کنترل (بدون دستورالعمل توجه )، به روش کانتربالانس به اجرای مهارت تیراندازی پرداختند . نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که شرکت کنندگان در شرایط کانون وت جه درونی نسبت به دو شرایط دیگر عملکرد بهتری داشتند، همچنین شرکت کنندگان در شرایط کانون توجه بیرونی از شرایط کنترل عملکرد بهتری داشتند . بنابراین باتوجه به نتایج این پژوهش می توان به مربیان مراکز آموزشی، ورزشی و نظامی پیشنهاد کرد که در مواجه با افراد مبتدی از دستورالعمل کانون توجه درونی استفاده کنند.
Machine summary:
بنابراین باتوجه به نتایج این پژوهش می توان به مربیان مراکز آموزشی، ورزشی و نظامی پیشنهاد کرد که در مواجه با افراد مبتدی از دستورالعمل کانون توجه درونی استفاده کنند.
روانی، همسانی، دقت و کیفیت اجرای مهارت ، مهمتر از این ها، نتیجه حرکت فرد، به مقدار زیادی به کانون توجه اجرا کننده درحین اجرای مهارت بستگی دارد که برخاسته از دستورالعمل ها و بازخوردهایی است که به فرد داده می شود(ولف ،٢٠٠٧؛ حمایت طل ب و قاسمی، ١٣٨٧).
این وضعیت تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد که یکی از عوامل دستورالعمل هایی است که کانون توجه افراد مبتدی در حین یادگیری مهارت را مشخص می کند.
نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر دستورالعمل های مختلف کانون توجه بر عملکرد تیراندازان مبتدی بود.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند، که شرکت کنندگان در شرایط تمرکز درونی از شرایط تمرکز بیرونی و کنترل عملکرد بهتری داشتند همچنین عملکرد آنها در شرایط کانون توجه بیرونی از کنترل بهتر بود، در این تحقیق دو فرضیه ولف و همکاران (٢٠٠١) مورد بررسی قرار گرفت .
همچنین نتایج این پژوهش از فرضیه بیلاک و همکاران که عنوان میکنند توجه درونی و بیرونی در افراد مبتدی برتری بیشتری نسبت به شرایط کنترل ، در اجرای مهارت ها را دارد، حمایت می کند.
Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning.
Attentional Focus and Motor Learning: A Review of 10 Years of Research.
Attention and motor learning: Preferences for and advantages of an external focus.