Abstract:
هدف این مقاله بررسی تأثیر رفتار اطلاعیابی بر عملکرد پژوهشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه گیلان است. بدینمنظور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، تعداد 177 نمونه انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته دارای اعتبار و روایی مناسب، گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بیش از دو سوم از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان، در دورههای آموزشی مرتبط با رفتار اطلاعیابی شرکت نکردهاند. مهارت اطلاعیابی بیش از 50درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان در سطح کم، 38درصد در سطح متوسط و 12درصد در سطح زیاد است. عملکرد پژوهشی 8/28درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در سطح ضعیف، 5/65درصد در حد متوسط و 6/5درصد در سطح خوب است. تحلیل رگرسیون چند متغیره حکایت از تأثیر معنیدار آموزش، مهارت اطلاعیابی و میزان استفاده از امکانات اطلاعیابی (با ضریب تعیین 62/0) بر عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان دارد.
Machine summary:
"بر اساس نتایج تحقیق ، ایجاد و مدیریت پست الکترونیک و دریافت و ارسال ایمیل ، دانلود کتاب و مقاله ، کار با نرم افزارهای آفیس مانند پاورپوینت و ورد، جست وجوی سریع و آسان منابع ، اطلاعات مـورد نیـاز در فضای اینترنت ، نصب نرم افزارهای تخصصی، کار با نرم افزارهای تخصصی مربوط به رشته تحصیلی، تبدیل فرمت فایل ها به یکدیگر، هشت قابلیت مهم اعضای هیئت علمی است که وابسته به رایانه و اغلب مربوط به مهارت های جدید اطلاع یابی است و به ترتیـب در رتبـه هـای ١ تـا ٨ قـرار گرفتـه اسـت .
آشنایی و کار با نرم افزارهای مربوط به مدیریت منابع و ارجاع دهی که برای محققان و اعضای هیئت علمی بسیار ضروری و مفید اسـت ، بـین اغلب پاسخ گویان ضعیف و یا بسیار ضعیف است ، به طوریکه ٦٨/٤درصد مهارت خود را در این زمینه کم و یا بسیار کم ارزیابی کردند و از نظر رتبه بندی قابلیت های اطلاع یابی نیز در جایگاه ١٨ قرار گرفته است .
با توجه به نتایج تحقیق در مجموع میتوان گفـت کـه مهـارت هـای اطـلاع یـابی و آشـنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان با پایگاه های اطلاعاتی و همچنین تکنیک هـایی کـه بـرای شناسایی، طبقه بندی و جست وجوی مقالات و منابع علمی وجـود دارد در سـطح محـدود اسـت و لازم است برای بهبود مهارت هـای اطـلاع یـابی اعضـای هیئـت علمـی دوره هـای آموزشـی یـا کارگاه های متعددی برگزار نمود و به صورت عملـی نحـوه اسـتفاده از موتورهـای جسـت وجـو و شیوه های اطلاع یابی الکترونیکی را به آنها آموزش داد."