Abstract:
زمینه و هدف: اختلال نوشتاری یکی از مهمترین و شایعترین اختلالهای دوران کودکی است. در سالهای اخیر روشهای مختلفی برای تشخیص این اختلال به وجود آمدهاند که تشخیص از روی عناصر مختلف نقاشی یکی از این روشها به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان با و بدون اختلال نوشتاری است.
روش: طرح پژوهش حاضر علّی- مقایسهای است. 50 دانشآموز دختر با اختلال نوشتاری و 50 نفر بدون اختلال نوشتاری به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. معیار ورود دانشآموزان به مطالعه بر اساس آزمونهای هوش ریون، آزمون تشخیصی املا فلاح چای، و آزمون آدمک صورت گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصل از مجذور خی دو و تی مستقل نشان داد که بین عناصر نقاشی کودکان با و بدون اختلال نوشتاری تفاوت معنادار وجود دارد (p>./05). آدمک کودکان با اختلال نوشتاری نسبت به گروه دیگر، سادهتر، کوچکتر و با جزئیات کمتر ترسیمشده بود و همچنین عدم رعایت تناسب، تقارن، حذف اجزای بدن آدمک و کیفیت کلی ضعیف، بسیار مشهود بود.
نتیجهگیری: وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان با و بدون اختلال نوشتاری، بدین معنی است که عناصری در ترسیم آدمک وجود دارند که میتوان بهواسطه آنها به تشخیص کودکان با این اختلال نزدیک شد.
Background and purpose: Spelling learning disability is one of the most common childhood disorders. In recent years، several methods have been developed for the diagnosis of this disorder. That detection of the various elements of the drawings is one of these methods. The aim of this study was to compare children with and without spelling disorder in the test elements of the draw a person.
Method: Design of this study was causal-comparative. 50 girl students with spelling disorder and 50 students without spelling disorder were chosen through the random cluster sampling method.
To gather of dadta، Raven’s progressive matrices، Draw a person test (DAP) and the diagnostic Spelling test of Fallahchai، were used.
Results: The results of Chi-square and T-test revealed that there is significant differents between the drawings elements in the children with and without the disorder (p>./05). The persons drawn by children with spelling disorders included shapes which were more simple and smaller than shapes drawn by normal children. There were fewer details in the drawings of children with spelling disorders than in the drawings of normal children. Also، the disregard of coordination and symmetry and omission of the person''s body members and the general low quality were very evident in the drawings of children with spelling disorders in comparison with those drawn by normal children.
Conclusion: The findings have diagnostic value of drawing associated with learning disorders، especially in spelling disorder. Existence the difference between the levels of test elements of drawing in children with and without spelling disorder means that the elements of the drawing can be used to identify children with spelling disorder.