Abstract:
زمینه: آموزش ابراز وجودمی تواند بر خلاقیت دانش آموزان تاثیر داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر خلاقیت دانش آموزان پسر پنجم دبستان شهر تنکابن انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه اول راهنمایی مشغول به تحصیل در سال 93-1392 بود. نمونه آن شامل 30 دانش آموز است که به روش در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، فرم "ب" آزمون خلاقیت تورنس می باشد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه از لحاظ هر چهار متغیر وابسته تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش گروهی ابراز وجود باعث افزایش خلاقیت دانش آموزان شده است.
Machine summary:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر خلاقیت دانش آموزان پسر پنجم دبستان شهر تنکابن انجام گرفت.
نتیجه گیری: آموزش گروهی ابراز وجود باعث افزایش خلاقیت دانش آموزان شده است.
اعتقاد بر این است که آموزش ابراز وجود به صورت گروهی در مقابله با روش فردی فواید بیشتری دارد، زیرا Robert & Emmons Lin, Shiah, Chang, Lai, Wang& chou اعضای گروه می توانند رفتار ابراز وجود را در گروه تمرین کنند.
در پژوهشی دیگر نیز که بر روی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان های اهواز انجام گرفت مشخص شد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی می شود (نیسی و شهنی ییلاق،1380، ص11)، همچنین پژوهش های انجام شده در زمینۀ کارآیی 7 آموزش ابراز وجود، کارآمدی آن را در کاهش Charles & Stewart Eureligs Kegl Deluty Crozier Less Social Assertiveness Performance اضطراب (کیپر 1 ،1992، ص246) و بهبود پیشرفت تحصیلی (کیپر،1992، ص246؛ دلوتی،1981، ص149) نیز گزارش نموده اند.
نتایج حاصل از بررسی فرضیه پژوهش نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش خلاقیت در دانش آموزان پسر گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل می شود.
Hormozinejad تحقیق حاضر نمونه ای از بررسی تأثیر مثبت ابراز وجود بر پرورش خلاقیت است.
رابطۀ هوش و خلاقیت در بین دانش آموزان پسر مقطع دوم نظری دبیرستان های شهر تهران.