Abstract:
این نوشتار کتاب مبانی ادبیات کودک و نوجوان را بررسی میکند و بر اساس تعاریف مختلفی که از صاحبنظران متعدد ارائه میدهد، سعی دارد این کتاب را ارزیابی علمی کند. نگارنده ضمن معرفی بخشهای کتاب، نقاط ضعف و قوت آن را یادآور میشود و در پایان نتیجه میگیرد که این کتاب، کوشیده است مفهوم، اهداف، اصول و تعریف ادبیات کودکان و نوجوانان را با زبانی ساده و قابلفهم تشریح کند
Machine summary:
محمدرضا سرشار مقدمه ادبیات کودک و نوجوان، ارتباطدهندۀ کودک و نوجوان با جهان ناشناختۀ آینده است و سعی دارد بهدوراز پند و اندرزهای اخلاقی و شعارهای سیاسی و اجتماعی، به کودکان و نوجوانان کمک کند تا بهتدریج بتوانند در جهان درحالتغییر پیرامون خود نقش حساس و سازندهای را ایفاکنند؛ زیرا ادبیات قادر است از نخستین سالهای زندگی تا واپسین لحظههای حیات، آدمی را در شناخت خود و جهان پیرامونش یاری رساند و تجربههای محدود او را وسعت بخشد و گاه پیامدهای آن چنان است که میتواند منجر به تغییر رفتار شود (محسنعلیق، ۱۳۹۰: ۷۷).
ادبیات کودک و نوجوان، ادبیاتی است که قابلفهم برای کودکان و نوجوانان باشد یا قادر به برقراری ارتباط با آنها باشد (کرمانی، ۱۳۷۸: ۲۹).
(سرشار، ۱۳۹۲: ۱۵، ۱۲۱) بنابراین، با توجه به تعاریفی که از ادبیات کودکان و نوجوانان آمده، در این فرصت، سعی شده است تا کتاب مبانی ادبیات کودک و نوجوان نوشتۀ محمدرضا سرشار مورد ارزیابی علمی قرار گیرد.
ارزیابی اثر مبانی ادبیات کودک و نوجوان، میتواند مورد استفادۀ مربیان مهدکودک، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابداران، معلمان، نویسندگان و مدرسان ادبیات داستانی قرار گیرد.
سخن پایانی درمجموع، میتوان بیان داشت که کتاب مبانی ادبیات کودک و نوجوان بهدلیلاینکه کوشیده است مفهوم، اهداف، اصول و تعریف ادبیات کودکان و نوجوانان را با زبانی ساده و قابلفهم تشریح کند، اثری ارزشمند است.
این اثر میتواند مورد استفادۀ مربیان مهدکودک، مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابداران، معلمان، نویسندگان و مدرسان ادبیات داستانی قرار گیرد.