Abstract:
کتاب هوسرل در متن آثارش نوشتۀ عبدالکریم رشیدیان اثری ماندگار و در نوع خود بینظیر در زبان فارسی دربارة هوسرل است. نویسنده با تسلط بر منابع و متون هوسرل و شارحان او تلاش کرده است چکیدهای از اساسیترین اندیشههای هوسرل و سیر تحول اندیشۀ او را با اتکا به متون خود هوسرل بهدست دهد و خواننده را از طریق خود آثار فیلسوف با زیر و بم اندیشۀ او آشنا کند. این کتاب در 670 صفحه با قلمی روشن و روان نگاشته شده و صرف نظر از برخی غلطهای چاپی و معادلهای اصطلاحهای فلسفی، که جای چون و چرا دارد، در مجموع مطالعهاش بهمنظور غور در پدیدارشناسی هوسرل بسیار مفید و کارساز است. در بررسی کتاب امکان معرفی همۀ بخشهای آن میسر نیست و به ذکر چکیدهای از برخی از بخشها بسنده میشود.
Machine summary:
بدین ترتیب ، کتاب در زمینۀ پدیدارشناسـی هوسـرل منبع بسیار غنی و مغتنمی در زبان فارسی برای دانشجویان و سایر پژوهشگران اسـت و بـا مطالعۀ آن می توانند به متن آثار هوسرل دسترسی آسان تری داشته باشند و طبیعی است ایـن اثر می تواند دسترسی و مواجهۀ پژوهشگران را با متون اصلی هوسـرل در زبـان آلمـانی (و احیانا ترجمه های آن به زبان انگلیسی یا زبان های اروپایی دیگر) تسهیل کند.
حال پرسش این است که با این وصف ، یعنی در نظر گرفتن دو اثر یادشده یا آثار مشابه به مثابۀ پیش نیاز مطالعۀ هوسرل در متن آثارش ، آیا کتاب در رسیدن به هدف خود موفق است ؟ نویسنده به زبان استعاره هدف کتاب را گرداندن خواننده در شهر پهناور فلسفۀ هوسرل و نشان دادن خیابان ها، راه ها، ساختمان هـا، زیـرزمین هـا، و حتـی دگرگـونی هـا و نوسازی های آن به او معرفی کرده است ، به گونه ای که فرصت اندیشیدن و تأمـل مسـتقل و برداشت های متفاوت از او سلب نشود؛ اما آیا این امر به خـودی خـود مـی توانـد هـدف از مطالعۀ نظریات فیلسوفی غربی برای دانشـجویان ایرانـی باشـد.
در نظر هوسرل به چـه معناسـت ؛ امـا آیـا خواهـد توانسـت در چهـارچوب پدیدارشناسی و اندیشه های هوسـرل بیندیشـد؟ آیـا پدیدارشناسـی را هـم چـون راهـی در فلسفه ورزی ، در جهانی که در تسخیر تکنولوژی و اصالت علم است ، خواهد یافت ؟ آیا در پدیدارشناسی نگاه به امور و نحؤە تقرب به مسائل را خواهد آموخت ؟ این ها و پرسش هایی از این دست در مقابل کتاب هوسرل در متن آثارش و همۀ آثاری است که به صورت تألیف و یا ترجمه از متفکران و فیلسوفان غرب و یا دربارٔە آن ها به زبان فارسی منتشر می شود.