Abstract:
امروزه محور مباحث حقوق بشری، کرامت انسانی بوده و سایر قواعد در حقوق اساسی انسانها منبعث از ارجنهادن به شخصیت آنان پدید آمده است. از این رو بررسی مبانی نظری کرامت انسانی در دو نظام فکری و حقوقی ، یعنی اسلم و غرب، سبب تسهیل در فهم اقتضائات و منافیات کرامت انسانی در تحقیقات پزشکی خواهد بود. از دیدگاه اسلمی، انسان به موهبت نفخه الهی، برخوردار از عقل و صاحب اختیار و مستعد رشد و تعالی ، و طبعا، مسوول حفظ کرامت معنوی خویش است و هر گونه رفتاری که منتهی به نقض این کرامت گردد، شایسته نیست؛ در حالی که در نگاه غربی ، به تبع دیدگاه اومانیستی، حیثیت انسانی به خودی خود و بریده از منشا الهی، خاستگاه تقدس و تمتع از حقوق و آزادیهای اساسی شده و هیچ تکلیفی را در این زمینه برنتابیده است. از این رو سوژه مورد تحقیق، به مثابه یک جاندار بیولوژیک محض تلقی میشود.
Nowadays, human dignity is the base of the human rights issues
and the other rules on human rights have originated it. Hence, the
study of the theoretical foundations of human dignity in both
intellectual and legal system, it means that Islam and the west,
facilitate understanding of the requirements and oppositions on human
dignity in medical research. From an Islamic perspective, people for
the reason of god’sinspire, is possessed of wisdom and authority,
subsequently is responsible for his own spiritual dignity and any
behavior that leads to the violation of the dignity is not worthy, while
western look, human dignity itself and without divine origin, is the
source of holiness and the enjoyment of fundamental rights and
freedoms and has not accept any obligation in this area, hence man in
medical research is seen as a biological organism.
Machine summary:
اکنون و با توجه به آنکه حق کرامت انسانی یکی از حقوق بنیادین و مشترک میان اسلم و اعلمیه جهانی حقوق بشر بوده و نوع تفسیر آن، در چگونگی تحقیقات زیستی و پژوهشهای حیاتی بر روی انسان تأثیرگذار است، پرسش این مقال آن است که آیا این دو رویکرد از نظر محتوای معرفتی، در تکریم مقام انسان، هم عقیدهاند؟ اگر پاسخ منفی است ، تفاوت ارجمندی انسان از منظر مبانی نظری و مؤلفه های تشکیل دهنده آن در اسلم و حقوق جهانی بشر چیست و لوازم حقوقی هر یک از دو مبنا چه خواهد بود؟ بنابراین ضرورت پژوهش در حدود کرامت انسانی، مبانی معرفتی و خواستگاه آن و عناصر کرامتستیز به ویژه در دنیای معاصر، جهت تبیین دیدگاه های اسلم در زمینه پایه در پزشکی، بسیار حائز اهمیت است، لذا بررسی تطبیقی این موضوع با تبیین دقیق محتوایی کرامت انسانی از نگاه اسلمی در مقابله با دیدگاه فردگرایی اومانیستی از ویژگیهای این نوشتار به شمار میآید.
، ص ٢٢( از این رو حقوق بشر، مجموعه ای از قواعد، اصول، هنجارها و قوانینی است که جنبه فرازمانی و جهانشمول یا بینالمللی داشته که بر پایه مبانی اساسی آن، از منزلت کرامت انسانی همه افراد و گروه ها، صرفا به دلیل این که انسان هستند، در مقابل همه دولتها حمایت میکند، چراکه همه افراد به جهت انسانبودن دارای امتیازاتی کلی و حقوقی مانند آزادی، و عدم تبعیض هستند که هیچ فرد، جامعه یا دولتی نمیتواند آنها را انکار کند.