Abstract:
خودآگاهی و تنظیم هیجان با اضطراب افراد رابطه دارد. با توجه به اینکه شناخت عوامل موثر بر اضطراب افراد به خصوص قشر دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است ، از این رو مطالعه حاضر نیز با هدف تعیین نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. مطالعه ای توصیفی بر روی ٣٥٨ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی ٩١-١٣٩٠ با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندیشده (برحسب دانشکده) انجام گرفت . پرسشنامه ای استاندارد در رابطه با متغیرهای دموگرافیک و نیز خودآگاهی ، تنظیم هیجان و کنترل اضطراب دانشجویان به کار گرفته شد. در نهایت دادههای جمع آوریشده از طریق نرمافزار SPSS١٦ و آزمونهای آنالیز واریانس و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان ١/٧± ٦٣ /٢١ سال بود که ٦٤/٥% مونث بودند. خودآگاهی و تنظیم هیجان با کنترل اضطراب دانشجویان ارتباط معنی داری داشت (٠/٠٥> p)؛ به طوریکه پیش بینی می شود با افزایش نمره خودآگاهی و تنظیم هیجان، نمره کنترل اضطراب دانشجویان افزایش یابد. خودآگاهی نقش پیش بین کنندگی بیشتری از خود نشان داد. با در نظر گرفتن نتایج مطالعه ، انجام اقدامات تخصصی در حیطه آموزش مهارتهای زندگی با تمرکز بر تنظیم هیجان و به خصوص ارتقاء خودآگاهی می تواند نقش مهمی در افزایش کنترل اضطراب دانشجویان مورد مطالعه داشته باشد.
Machine summary:
"با توجه به اینکه شناخت عوامل مؤثر بر اضطراب افراد به خصوص قشر دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است ، از این رو مطالعه حاضر نیز با هدف تعیین نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در کنترل اضطراب در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.
همچنین تنظیم هیجان عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است ، به عبارتی تنظیم هیجان را می توان به صورت فرآیندهایی تعریف کرد که هر فردی از آن به منظور افزایش یا کاهش یا حفظ هیجان خود استفاده می کند؛ بنابراین افرادی که از تنظیم هیجان به شیوهی ارزیابی بهره می گیرند به دلیل اینکه پیش از آغاز روابط میان فردی توجهشان را به جای معطوف کردن بر خود به منابع بیرونی مانند کیفیت رابطه و یا فرد دیگر متمرکز می سازند توانایی آنها برای کنترل کیفیت رابطه 1- Berrocal & Pacheco 2- Fernandez-Berrocal & Extremera 3- Gohm & Clore 4- Gross 5- Muñoz بیشتر و درنتیجه رضایت آنها از روابط اجتماعی بالا می رود.
با توجه به پیشینه ی پژوهشی و اهمیت کنترل اضطراب به عنوان یکی از عوامل مهم بهداشت روانی دانشجویان و ارتباط آن با خودآگاهی و تنظیم هیجان، این پژوهش با هدف تعیین نقش خودآگاهی و تنظیم هیجان در اضطراب دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفت .
یکی از اهداف پیش روی پژوهش حاضر، افزایش دانش موجود در رابطه با خودآگاهی و تنظیم هیجان و زمینه های سلامت روانی 1 -Forgas & Mayer دانشجویان بود که از طریق بررسی های جامعه محور و تخصصی ، می توان نتایج حاصل از آن را در تمام ابعاد زندگی و نیز در برنامه های مشاوره روان به خوبی به کار برد."