Abstract:
هدف از این تحقیق، بررسی روشهای تمرینی کل، جزء و تعیین روش برتر از حیث میزان
و سرعت یادگیری در شنای قورباغه است.به این منور چهل نفر آزمودنی با دامنه
سنی(30-25) سال به دو گروه 20 نفری A و B تقسیم شدند(40- F
).گروه A به روش تمرین«کل»و گروه B به روش تمرین«جزء»به مدت چهارده
جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.برای همسانسازی افراد گروهها، قابلیتهای شناوری(وزن، سن، درصد چربی زیرپوست و
نسبت طول دستها به قد)اندازهگیری شد.اختلاف معنیداری در میانگین قابلیتهای بین
دو گروه مشاهده نشد.برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمونتی-استیودنت در
گروههای مستقل استفاده شده است.نتایج تحقیق آزمون یادداری که پس از 7 هفته و 14 جلسه تمرین برگزار شد، اختلاف
معنیداری را بین پیشرفت یادگیری در گروه A نسبت به گروه B نشان
داد.نتایج درباره تفاوتاثربخشی شیوههای آموزش مهارت بحث کرده است.
Machine summary:
"مطالعهها و تحقیقهای وسیع برای تحقق این امر ضرورت دارد تا روشهای متداول تدریس شنا و نتایج پیشرفت هر یک از آنها را بررسی کند و روش بهینه یادگیری را با توجه به شرایط سنی و نوع مهارت حرکتی (باز یا بسته)ارائه دهد(شکل 1).
بدین صورت، آن حرکت بخوبی تمرین کل آموخته میشود و در صورتی که اجزاء تشکیلدهنده مهارت بسیار پیچیده باشد بهترین روش آن است که تمرین برنامهریزی و جدول 2-طرح درس کلی کلاس آموزش شنا«روش جزء» هدف کلی رفتاری:آزمونشدگان بتوانند در آخر جلسه مواد تدریس شده را در عرض استخر اجرا کنند.
تعیین سرعت یادگیری برای فرایند و پیشرفت، بین فاصله زمانی جلسههای 1 تا 7 و 7 تا 14 و میانگین دادههای به دست آمده از هر گروه محاسبه شد(مدت هر جلسه آموزش یک ساعت مفید) با توجه به این که شاخص و ابزار اندازهگیری دقیقی برای ارزیابی میزان یادگیری در شنا وجود ندارد، برای تشخیص میزان مهارتهای آموخته شده به جزء جزء حرکتهای هر مهارت سپس به هماهنگی کل در امتیازدهی توجه شد، برای مثال: کشش دستها؛میزان حرکت دستها به عمق آب؛میزان فاصله گرفتن دستها از هم و وضیت آرنجها بررسی شد و در نتیجه، نحوه حرکت دست، میزان پیشروی با دست و گرفتن مؤثر آب معیار نهایی بود.
نتیجه این تحقیق نشان میدهد که با توجه به میانگین سنی آزمودنیها(27- x )روش آموزش کل در شنای قورباغه میزان رشد یادگیری و سرعت بیشترین نسبت به روش جزء بوده است."