Abstract:
یکی از مسائل مهم میان علما اسلامی، موضوع حیات برزخی است که دارای نقش کلیدی در موضوعات مهم و اساسی دیگر مانند شفاعت، توسل، استغاثه و... است به طوری که اگر قائل به ثبوت حیات برزخی باشیم، این مسائل اساسی و مهم قابل اثبات است و اگر منکر این موضوع باشیم، بالطبع این مسائل هم نفی می شود. این مطلب بطور متعدد در آیات قرآن به کار رفته است. واژه برزخ در سوره آل عمران، غافر و مومنون آمده است و در برخی دیگر آیات قرآنی به این مفهوم اشاره شده است. برخی از مفسران اهل سنت، در مورد برخی از این آیات، دیدگاه متمایزی از سایرین دارند و دلالت آن آیات را بر ثبوت حیات برزخی نپذیرفته اند و معتقدند بعد از مرگ در حیات دنیوی، مسئله حیات برزخی اتفاق نمی افتد بلکه حیات بعدی انسان بعد از نفخه صور در قیامت اتفاق می افتد و ما در این تحقیق ضمن بیان نظریات مختلف، به بررسی و تحلیل نظریات ایشان می پردازیم.
One of the important issues among Islamic scholars is the notion of purgatory life which plays a pivotal role in many other issues like intercession، invocation، cry، etc. in a way that by proving the existence of such a life after death، other basic issues will be proved as well، and the denial of purgatory life will lead to the negation of other issues too. This has frequently been mentioned in the Quran. The term "Barzakh" (purgatory life) has been explicitly mentioned in the Quran، chapters 3، 40 and 23، while the general concept of such a life has been implied in some other verses. Some of the Sunni exegetes have a distinct view about the meaning of these verses saying they do not imply the existence of such a life، instead، they believe that the next life of man after death will occur in the Hereafter following the blowing of the trumpet and not in this world. The present study aims at expressing and analyzing different views in this regard.