Abstract:
یکی از اوصاف امام عصر (عج) در روایات صفت و لفظ قائم است و در این زمینه روایات متعددی از پیامبر اسلام (ص) وائمه معصومین (ع) در کتب روایی نقل شده است. در طول تاریخ همواره عدهای بودهاند که برای رسیدن به اهداف شوم و نفسانی خود با توصیف خود به این صفت مقدس در صدد سوء استفاده و مرید پروری بودهاند. یکی از مدعیان دروغین مهدویت «سید علی محمد شیرازی» بوده است که بعد از باب نامیدن خویش ادعای قائمیت کرد. در این پژوهش برآنیم تا مصداق اصلی قائم را در منابع روایی بیان نماییم و ادعای دروغین و واهی این مدعی قائمیت را با توجه به منابع اسلامی، بابی و بهایی نقد و بررسی نماییم.
Machine summary:
"مفهوم شناسی «قائم» و نقد و بررسی آن در آموزههای بابیت و بهائیت سیدنوراله افشاردانش آموخته ارشد مذاهب اسلامی و در حال تدوین پایان نامه سطح4 چکیده یکی از اوصاف امام عصر (عج) در روایات صفت و لفظ قائم است و در این زمینه روایات متعددی از پیامبر اسلام (ص) وائمه معصومین (ع) در کتب روایی نقل شده است.
ابن صباغ مالکی نقل میکند که دعبل بن علی خزاعی میگوید: چون به محضر حضرت رضا (علیه السلام) رسیدم و در ضمن قصیده خود، این دو شعر را خواندم که: خروج امام لا محالة خارج ***یقوم علی اسم الله والبرکات یمیز فینا کل حق و باطل ***و یجزی علی النعماء والنقمات مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، ج51، ص61.
امام بعد از من پسرم محمد و بعد از او پسر اوست و بعد از او حسن و بعد از حسن پسرش حجت که در زمان غیبت او، انتظارش کشیده می شود - و وقتی ظهور کند، مورد اطاعت خواهد بود، اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز، خدا آن روز را طولانی خواهد کرد تا خروج نموده و زمین را پر از عدل و داد گرداند همانطور که از ظلم پر شده باشد.
» نتیجهگیری با وجود روایاتی که قبل از تولد امام عصر (ع) ذکر گردیده؛ معلوم میشود، قائم حقیقی فرزند نهم امام حسین (علیه السلام) و فرزند امام حسن عسکری (ع) است و بعد از دو غیبت صغری و کبری ظهور خواهد کرد و امنیت زمینیان را تامین خواهد کرد و عدل و داد را در سراسر زمین گسترش خواهد داد اما مدعی قائمیت و مهدویت (سیدعلی محمد شیرازی) هیچ یک از نشانیها و علائم وارده در روایات را نداشته است."