Abstract:
رفتار شهروندی سازمانی که یک موضوع جدید در رفتار سازمانی می باشد؛ در واقع بروز رفتار داوطلبانه و فرانقشی می باشد که در عین حال که از سوی سازمان طراحی نشده است ، اما بروز آن باعث ارتقای اثربخشی و کارآیی می شود. با توجه به اهمیت رفتار شهروندی، این تحقیق به دنبال سنجش رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی می باشد. روش 15تحقیق ، به روش پیمایشی ، از نظر زمانی ، مقطعی و از نوع مطالعات کاربردی است . روش نمونه گیری، تصادفی ساده است که تعداد ١٢٧ نفر از کارکنان پلیس راهور خراسان شمالی انتخاب شدهاند. این تحقیق با استفاده از ابزار پرسش نامه استاندارد، انجام شده است . در این پژوهش از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است . یافته ها نشان می دهند که میزان نوعدوستی ، وجدانکاری سازمانی ، جوانمردی سازمانی ، نزاکت سازمانی و آداب اجتماعی سازمانی راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
Machine summary:
"٩٩) از سطح متوسط آن (معیار=٣) بیشتر است ؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصله با ضریب اطمینان ٩٥ درصد می توان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه پاسخ گویان ، میزان رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
٩٦) از سطح متوسط آن (معیار=٣) بیشتر است ؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصله با ضریب اطمینان ٩٥درصد می توان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه پاسخ گویان ، میزان نوع دوستی سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
٥١) از سطح متوسط آن (معیار=٣) بیشتر است ؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصله با ضریب اطمینان ٩٥درصد می توان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه پاسخ گویان ، میزان وجدان کاری سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
٠٥ در نظر گرفته شده است ، کمتر است (٠/٠٥ = α > ٠/٠٠٥ = P-Value)، لذا فرضیه صفر در سطح معناداری ٥درصد به طور یقیین رد می شود؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصله با ضریب اطمینان ٩٥درصد می توان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه پاسخ گویان ، میزان وجدان کاری سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
٤٧) از سطح متوسط آن (معیار=٣) بیشتر است ؛ بنابراین با توجه به نتایج حاصله با ضریب اطمینان ٩٥درصد می توان چنین نتیجه گرفت که از دیدگاه پاسخ گویان ، میزان آداب اجتماعی سازمانی پلیس راهور خراسان شمالی بالاتر از سطح متوسط است .
Organizational citizenship behavior (OCB), TQM and performance at the maquiladora, / international journal of quality & reliability management, Vol. 25 No. 8, pp."