Abstract:
به علت غلبه رویکرهای اثبات گرایانه در روانشناسی، بررسی تجارب فاعلی بیماران مورد غفلت قرار گرفته است ، این امر در مورد بیماران اسکیزوفرن برجسته تر است . ما معنای تجربه زیسته و ادراک آنان از خود را نمیدانیم . اخیرا محققان اهمیت کسب اطلاعات اول شخص از بیماران را مورد تاکید قرار داده اند. این پژوهش به منظور فهم تجربه خود در اسکیزوفرنی انجام شده است . این پژوهش یک موردپژوهی کیفی است . از آنجا که هدف این تحقیق بررسی تجربه زیسته مشارکت کننده بود، در این پژوهش از طرح پدیدارشناسی استفاد شد. مشارکت کننده این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شد. وی مذکر، ٣٦ ساله و مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن است . مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمقی با وی انجام گرفته و ثبت شد. منابع بیرونی و پرونده مشارکت کننده نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت . جهت تحلیل داده ها از روش پدیدارشناسی تفسیری (IPA) استفاده شد. مضامین اصلی به دست آمده ، عبارت بود از: / زمان بندی و مکان بندی خود، عاملیت کاهش یافته ، استعاره خود و بیزاری آینه ای و بدنی. یافته های این تحقیق ، نظریه های روانکاوی، روایت و خودگفتگویی را مورد تایید قرار دادند.
Machine summary:
در ادبیات کلاسیک و روانپزشکی پدیدارشناسانه ، بر اختلال خود و مشکلات تجربه خود، به عنوان ویژگی اصلی اختلالات طیف اسکیزوفرنی تأکید شده است اما این امر در حال حاضر مورد غفلت قرار گرفته است ، زیرا آسیب شناسی معاصر، مبتنی بر نوعی معرفت شناسی است که به مطالعه فاعلی نابهنجاری ها بیاعتماد است (پارناس و هندست ، ٢٠٠٣).
مشارکت کننده در کل مدتی که در اینجا حضور داشته است و در طی تمامی مصاحبه های انجام شده با وی، به هیج عنوان درباره دختر و همسر سابق خود و حادثه قتل دخترش و یا اقدام به خودکشی وخودجرحی، کوچکترین صحبت و حتی اشاره ای نمیکند.
این پژوهش در پی بیان تجربه خود در مشارکت کننده بوده است و از ابتدا به قصد بررسی اگو در اسکیزوفرنی انجام نشده است .
اما در وضعیت فعلی و در شرایطی که مشارکت کننده دارای تشخیص سایکوز است هیج بیان و اظهاری از این حادثه در کلمات وی و در روایت او از زندگی خود مشاهده نمیشود.
قرینه های موجود برای این فرض ، یکی اولین توصیفی است که مشارکت کننده از خود ارائه کرد، "بچه دوست " و دوم قطع آلت تناسلی، پس از کشتن فرزند.
مشاهدات پژوهشگر نیز این مسأله را تأیید مینماید و هماهنگی بین داستان جدید یعنی روایت غیرواقعی آقای "میم " با اعمال و رفتارش را مورد تأیید قرار میدهد، در حال حاضر مشارکت کننده در پی رفع محجوریت از خود و به دست آوردن حقوق قانونی خود است و در آن راستا تلاش واقعی میکند.